مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد -اِلأَحَّد ١٩ ذو الحجه ١٤٤١ - Sunday August 2020
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  581   بازدید    تاریخ درج مطلب  29/12/1396    
 
 
پرهیز و ورع از حرام

ضد ناپرهیزی و عدم اجتناب از حرام احتیاط و احتراز از آن است، و این یکی از دو معنی ورع است. زیرا ورع دو گونه تفسیر شده: یکی پرهیز و اجتناب از خوردن و طلب کردن و گرفتن و بکار بردن مال حرام، و دیگر نگاهداشتن خود از مطلق معاصی و منع نفس از آنچه سزاوار نیست. ورع به معنی اول ضد عدم اجتناب از مال حرام است، و ناپرهیزی از مال حرام از رذائل قوه شهوت می باشد، و به معنی دوم ضد صفت حرص بر مطلق گناه است، و این حرص از رذائل هر دو قوه غضب و شهوت است.
ظاهر این است که تقوا مرادف ورع است، و برای تقوا نیز دو تفسیر هست: یکی، خودداری و پرهیز از اموال حرام، که تقوا در بعضی اخبار بر این معنی اطلاق شده، و دوم ملکه خویشتن داری و پرهیز از مطلق گناهان به سبب ترس از ناخشنودی خداوند و برای طلب رضای او. تقوا به معنی اول ضد ناپرهیزی از مال حرام و رذیلت قوه شهوت است، و به معنی دوم ضد ملکه ارتکاب معاصی و رذیلت هر دو قوه با هم است.
اما لازمه طریقه ما این است که ورع و تقوا در اینجا به تفسیر اول ذکر شود، و به تفسیر دوم در مقام چهارم که متعلق به دو یا سه قوه از رذائل و فضائل است ذکر خواهد شد. و لیکن در اینجا آنچه را که در فضیلت آن دو وارد شده یاد می کنیم، زیرا آنچه در فضیلت آن دو به تفسیر دوم وارد شده بر فضیلت آن دو به تفسیر اول نیز دلالت می کند، و نیز به این دلیل که در تجدید و از سر گرفتن عنوان جداگانه برای مطلق معصیت و ذکر آنچه در ذم آن وارد شده و سپس در پی آن ذکر ضد آن یعنی ورع و تقوا به تفسیر اعم فایده ای متصور نیست. زیرا بعد از ذکر همه اجناس و انواع و اصناف معاصی و طاعات و احکام و لوازم و نکوهش و ستایش آن ها، از سر گرفتن ذکر مطلق معصیت یا طاعت فایده ای ندارد، زیرا که غرضی جز ذکر آن چه در ذم مطلق معصیت و مدح مطلق طاعت وارد شده به آن دو تعلق نخواهد داشت، و این امری است آشکار که نیازی به آن در کتاب های اخلاق نیست. بلی، ما به مطلق گناه و ضد آن، یعنی ورع و تقوا به معنی اعم، اجمالا اشاره می کنیم، تا همه انواع و اقسام را ضبط کرده باشیم.

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 114383 -1 -1

اخلاق
ادیان و مذاهب
مهدویت
اهل بیت (ع)
فلسفه و عرفان
احکام اسلامی
قرآنی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse