مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ دوشنبه ۱ دي -اِلأِثنين ٢٩ صفر ١٤٣٦ - Monday December 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  388   بازدید    تاریخ درج مطلب  20/7/1389    
 
 
23 نکته براي سحرخيزي

1- محيط خواب تان را براي بيدار شدن مساعد کنيد: جايي که در آن مي خوابيد و صبح قرار است در آن بيدار شويد خودش مي تواند يک عامل براي سحر خيزي باشد هر چند اين عامل در افراد مختلف متغير است اما مثلا داشتن يک اتاق خواب منظم و مرتب و تميز مي تواند بسيار در سحرخيز بودن شما موثر باشد و نظم اين اتاق سبب شود که شما احساس کنيد سر زماني که با خود قرار گذاشته ايد بايد از خواب بيدار شويد.

2- به اندازه کافي بخوابيد: اين يکي از عوامل اصلي است که سبب مي شود افراد با زود از خواب بيدار شدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافي زود بيدار شدن از خواب را چندين بار آسان تر مي کند. اين بدان معني است که بايستي کمي با خودتان براي رفتن به موقع به رختخواب جدال کنيد و سعي کنيد بر نگراني از دست دادن ساعات انتهايي شب و بعضا نيمه شب پايان دهيد و البته جاي نگراني هم نيست مي توانيد اين ساعات را با سحر خيزي در فردا صبح به دست بياوريد.

3- کارهاي روز بعدتان را در شب قبلش مشخص کنيد: نوشتن و يادداشت کردن کار هاي مهمي که قرار است صبح بعد از بيدار شدن از خواب انجام دهيد مي تواند اراده شما را در سحرخيزي و شروع بي درنگ روزمرگي تان محکم تر کند. هر چه اراده قوي تري داشته باشيد راحت تر مي توانيد سحر خيز شويد.

4- در رختخواب مطالعه نکنيد: گذراندن چندين دقيقه در رختخواب و سعي در آرام کردن فکرتان و بدن تان بدن شما را متوجه مي سازد که زمان خواب فرا رسيده است، با تمرين در اين زمينه مي توانيد کم کم با ورود به رختخواب در کمتر از ۱۰ دقيقه به خواب برويد که البته هدف اصلي هم همين است پرداختن به کارهاي جنبي مثل کتاب خواندن و غيره بيشتر باعث به هم ريختگي فکر و طولاني شدن زمان فرو رفتن به خواب خواهند شد.

۵- بلافاصله قبل از خواب چيزي نخوريد: اگر در فاصله ي زماني کمتر از دو ساعت به خوابيدن چيزي بخوريد و بعد به رختخواب برويد بدن شما درگير هضم غذا خواهد بود و اين امر مي تواند در خواب شما اختلال ايجاد کند و يا اصلا زمان به خواب رفتن تان را طولاني کند.

۶- استرس را در خودتان از بين ببريد: استرس يکي از مواردي هست که هميشه سبب کم خوابي مي شود، مي توان استرس را با تمرينات ويژه ي يوگا يا سعي بر کنترل نحوه ي تنفس و ساير موارد قبل از رفتن به رختخواب کاهش داد.

7- به خودتان جايزه بدهيد: هميشه قرار نيست با اين تفکر از خواب بيدار شويد که مثلا کلي کار داريد، مي توانيد براي خودتان در صورتي که زود از خواب بيدار شويد مواردي را به عنوان جايزه تعيين کنيد، مثلا ديدن يک برنامه ي تلويزيوني صبحگاهي مورد علاقه، خوردن صبحانه اي خاص يا خوردن يک بستني در شروع صبح يا هر چيز ديگري که مي تواند براي بيدار شدن و ترک سريع رختخواب در صبح زود به شما انگيزه بدهد.

8- نرمش هاي صبحگاهي: قدري نرمش و يا ورزش خاص در شروع صبح مي تواند بسيار مفيد باشد، سبب گردش بهتر خون در بدن شود شما را در شروع صبح شاداب تر نمايد و در نهايت روزتان را به بهترين شکل ممکن شروع کنيد.

۹- در رختخواب به خودتان براي بيدار شدن دروغ نگوييد: هميشه سعي کنيد بلافاصله بعد از بيدار شدن رختخواب خودتان را ترک کنيد، اين که مثلا ۱۰ يا ۲۰ دقيقه ي ديگر از جايم بلند خواهم شد در حالي که بيدار شده ايد اصلا به شما کمکي نخواهد کرد و هر چه بيشتر در زماني که بيدار شده ايد در رختخواب بمانيد بدن تان تمايلش براي بازگشت به خواب عميق بيشتر مي شود.

۱۰- با پنجره هاي باز بخوابيد: هواي تازه براي همه ي ما خوب است و سبب مي شود تا خواب عميق تر و آرام تري داشته باشيم.

۱۱- سعي کنيد با طلوع خورشيد بيدار شويد: بيدار شدن با طلوع خورشيد از نظر روانشناسي باعث مي شود در شروع روز بسيار سر حال تر باشيد و بدن تان نيز کم کم براي بيدار شدن در اين زمان خاص تبديل به ساعت مي شود.

۱۲- بر تمرين دادن بدن اصرار داشته باشيد: سعي کنيد هميشه راس يک ساعت خاص از خواب بيدار شويد بيدار شدن از خواب در يک ساعت خاص مي تواند سبب ايجاد عادت براي بيداري در آن ساعت در بدن شود و فراموش نکنيد سحرخيزي تنها يک عادت است.

۱۳- از خانه بيرون بزنيد: خروج از خانه در صبح زود پياده روي و يا دويدن در اينگونه ساعت ها بسيار لذت بخش است خصوصا که شنيدن صداهاي صبحگاهي و نور خورشيد در اين ساعت ها بدن را شاداب تر مي کند و در عين حال تجربه ي اين شرايط مي تواند انگيزه اي باشد براي سحرخيزي در روزهاي بعدي.

۱۴- به بدن خود گوش دهيد: بدن شما خيلي خوب مي تواند احتياجاتش را به شما اطلاع دهد، اگر هنگامي که صبح از خواب بيدار مي شويد هنوز احساس خستگي مي کنيد سعي کنيد شب ها زودتر به رختخواب برويد بدن شما کم کم يک الگوي معين براي خوابيدن و بيدار شدن پيدا مي کند و کاملا بر آن منطبق خواهد بود.

۱۵- زنگ ساعت خود را تغيير دهيد: اجازه ندهيد هر روز با يک زنگ خاص و هميشگي بيدار شويد، علاوه بر اين که اين روند براي خودتان خوشايند نخواهد بود بعد از مدتي زنگ ساعت تان ديگر شما را نمي تواند بيدار کند.

۱۶- براي فردا صبح آماده باشيد: سعي کنيد چيز هايي که براي فردا صبح احتياج داريد را شب قبل آماده کنيد، مثلا کيف وسائل تان، لباس هايتان و يا وسيله ي خاصي که بايد همراه داشته باشيد و ... در اين شرايط ديگر نيازي نداريد در رختخواب به اين موارد و آماده سازي شان فکر کنيد.

۱۷- با راديو بيدار شويد: استفاده از راديو به جاي زنگ ساعت علاوه بر تنوع مي تواند در بسياري از افراد سبب ايجاد انگيزه در ترک رختخواب شود.

۱۸- از ساعات اضافي صبح بهره ببريد: هدف از صبح زود بيدار شدن چيست؟ وقتي هر صبح زود از خواب بلند شويد مسلما در شروع بسياري از روزهايتان يکي دو ساعت وقت آزاد و اضافي خواهيد داشت که مغزتان در آن هنگام از صبح شاداب ترين ساعات و آماده ترين ساعتش را مي گذارند مي توانيد از اين ساعات استفاده ي بسيار مفيدي بکنيد و بهتر است براي اين ساعات برنامه ي خاصي داشته باشيد در غير اين صورت کم کم در سحرخيزي بي انگيزه مي شويد.

۱۹- قرارهاي مهم خود را در صبح بگذاريد: داشتن قرارهاي ملاقات مهم در صبح مي تواند انگيزه ي کافي به هر فردي براي بيدار شدن در صبح زود را بدهد.

۲۰- براي خودتان يک شريک مشابه پيدا کنيد: راستش در برخي موارد بد نيست براي سحر خيز شدن با يکي مثل خودتان که دوست دارد سحرخيز باشد ولي فکر مي کند نمي تواند همراه شويد در اين شرايط اگر هر دو واقعا براي بيدار شدن در صبح زود تصميم گرفته باشيد مي توانيد در استواري بر اين تصميم در يکديگر موثر باشيد.

۲۱- به ديگران راجع به سحر خيزي خود بگوئيد: بگذاريد همه ي اطرافيان تان بداند که شما صبح زود از خواب بيدار مي شويد، اين که وانمود کنيد هنوز مثل گذشته هستيد باعث مي شويد مثل گذشته شويد!

۲۲- خواب هاي روزانه را ترک کنيد: اين يک حقيقت مسلم است کساني که در روز خواب حتي کوتاهي هم دارند براي خواب شب مشکل دارند، سعي کنيد اگر به اين نوع از خواب عادت داريد آن را به مرور ترک کنيد چون اختلال در خواب شب يکي از علل اصلي عدم بيدار شدن در ساعت دلخواه صبح است.

۲۳- عملکرد خود را دنبال کنيد: با چندين روز تمرين و سعي به راحتي مي توان عادت سحرخيزي را ايجاد کرد فقط کافي است اين امر را به صورت يک عادت دائم در بدن ايجاد کرد يا اين تمرينات و داشتن اراده در روزهاي آتي زمان خواب و بيدار شدن تان ديگر دست شما نخواهد بود و بدن تان به خوبي در اين موارد براي شما تصميم مي گيرد.

منبع: سايت وفاق

 

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :4.0 از 5 امتياز است.


12345
2 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 13031 -1 -1

کامپیوتر
هوافضا
صنایع الکترونیکی
نجوم
مقالات عمومي
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse