مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ جمعه ۲ آبان -اِجُّمعَة ٢٩ ذو الحجه ١٤٣٥ - Friday October 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  1408   بازدید    تاریخ درج مطلب  22/8/1389    
 
 
سيري در نقاشي ديواري ايران

نقاشي ديواري به عنوان يکي از اشکال هنري انسان در طول تاريخ همواره از اهميت خاصي برخوردار بوده، تأثير آن برزندگي انسان از ديرباز تا کنون آن چنان پايدار و ماندني است که مي توان گفت کمتر رشته هنري چنين تأثيري را داشته است، زيرا که خيلي ازرشته هاي هنري درمقاطعي از تاريخ بنا به ضرورت ومجموعه شرايط خاصي شکل گرفته و در مقاطعي ديگر از بين رفته يا کاربرد لازم خود را ازدست داده ا ند. اما نقاشي ديواري را مي توان اولين زايش راستين هنري انسان در سپيده دم تاريخ هنر دانست. بطوري که هم چنان تا کنون تداوم وتآثير خود را در بطن زندگي جوامع بشري حفظ کرده است. درتبيين دستاورد بزرگ انسان عصر سنگ- که جهان را با تصوير مجسم مي ساخت تا برآن تسلط يابد – نبايد از ياد ببريم که هنر وي، به معني واقعي واژه، هنربوده است.

آن چه اهميت دارد اين نيست که او تصوير آفريني مي کرد بلکه اين است که تصاوير مزبور را ماهرانه و زيبا مي آفريد. امروزه نقاشي ديواري از نظر ايجاد تأثيرات قوي بصري و آفرينش زيبايي و هماهنگي فرم و ريتم، نقش ارزشمندي درآثار معماري و زيبا سازي شهري دارد. اين رشته هنري اگر به درستي شناخته شود و به درستي به اجرا درآيد، با توجه به فضاهاي زيبا وبا شکوهي که بوجود مي آورد مي تواند با هنر معماري تلفيق شود، هم چنين اين توان و اهميت را درخود دارد که با مايه هاي فرهنگ و هنر و قوم و ملتي درآميخته و به آن ارزش و اعتبار والايي دهد. هزاران سال پيش، انسان نخستين، تصوير حيواناتي را که براي احتياجات خود شکار مي کرده و تصاوير آن ها را بر ديواره محل سکونت شان، يعني در انتهاي صخره غار نقاشي مي کردند. آنان با اجراي اعمالي چون مراسم حمله به آن تصاوير، انگيزه خود را جهت شکار فرداي شان بالا مي بردند. در اين باره"هلن گاردنر"، محقق و تاريخ نويس معاصر چنين مي گويد: " شکارگر- هنرمند آن روزگار، غالباً از سطوح نامنظم و طبيعي ديوارهاي غار، برجستگي ها، فرورفتگي ها، شکاف ها و لبه هاي تيز آن ها براي ايجاد تصوير حضور واقعي شکل هاي خود در آن جا به طرز ماهرانه اي استفاده مي کرده است. ازبرآمدگي ديوار مي توانسته است در چارچوب خطوط کناري يک گاو وحشي مهاجم براي نشان دادن بزرگي بدن اين جانور استفاده کند." هنرمند غارنشين اوليه به کشف اين حقيقت نائل آمد که آميزه هايي از موادي چون تنه و شاخسار هاي سوخته درختان، شيره گياهان، چربي هاي حيواني، خاک هاي رسي و آب مي تواند رنگ هايي پديد آورد که تقريباً پايدار و بادوام باشد. آن هنرمندان اوليه با چنين ابزار و موادي درجهت برآوردن نيازهاي معنوي خود اين نقوش زيباي حيواني و خوش حالت را به تصوير درآوردند. از آن جا که اجراي اين آثار نه فردي بلکه بطور دسته جمعي توسط انسان هاي غارنشين اوليه کار شده است، بر روي هيچ کدام از اين آثار به جا مانده، اثري از امضاء يا نشاني ازهويت فردي هيچ هنرمندي ديده نمي شود. البته به جز موارد استثنايي که مثلا اثري از پنجه دست برديوار نقاشي شده به جاي مانده که شايد بتوان آن را از هنرمند ساحر يا جادوگر آن دسته از غار نشينان به عنوان جزيي از اداي آيين شان دانست. جالب توجه ترين آثار نقاشي ديواري مربوط به دوره پارينه سنگي را با قدمتي حدود 30 هزار سال مربوط به غارهاي(آلتا ميرا) واقع در شمال اسپانيا و غارهاي(لاسکو) واقع در جنوب فرانسه است.


 
ايران
 
قديمي ترين آثار نقاشي يافت شده در ايران مربوط به دوران نوسنگي – حدود 8 هزار سال قبل از ميلاد – بوده که برصخره هاي غار"دوشه" و در"دره ميرملاس" در منطقه کوهدشت لرستان مي باشد. اين صخره نگاره ها صحنه هاي رزم وشکار با تير و کمان و حيواناتي چون اسب، بزکوهي وسگ را نشان مي دهد که به شيوه اي ساده و ابتدايي و با ترکيبات مواد رنگي قرمز اخرايي، سياه واندکي زرد توسط انسان هاي غار نشين با انگيزه اعتقادات جادويي آن منطقه کار شده است. پرفسور گرشمين در اين باره چنين مي گويد: " نقاشي هاي مزبور به وسيله ساکنين لرستان در دوراني که بشر به حالت گردآورنده آذوقه مي زيسته است ترسيم شده است و اين دوران مربوط است به چندين هزار سال پيش از آن که دره ها خشک شود و انسان بتواند از کوهسار پايين آمده و بيرون از کوهستان زندگي کند." پس از نظر پرفسور گرشمين، هياتي مرکب از باستان شناسان خارجي و ايراني به منطقه لرستان اعزام شدند و اظهار داشتند: "نقوش روي صخره هاي لرستان شبيه نقوش مکشوفه در شرق اسپانيا در دوره هاي اخير و مربوط به دروه ما قبل تاريخ است که عمدتا به صورت صخره هاي دسته جمعي و در زير صخره هاي عظيم که به حالت برجسته، بر ديوار غار قرار گرفته اند نقش شده است. خرده سفال هاي پيدا شده در آن جا دلالت بر سکونت در جوار اين برجستگي ها در غار دارد. سبک اين نقوش اکثراً ذهني کار شده و صراحت اغراق آميز در نشان دادن پيکرها و حرکات آن ها در عين سادگي، به بيان روشن موضوع، که جنگ و گريز شکارچيان با حيوانات است ياري رسانده است.

منبع: بانگ مقالات ايراني

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :3.7 از 5 امتياز است.


12345
3 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 14330 -1 -1

سینما
ادبیات
کتاب و کتابخوانی
هنری
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse