مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ شنبه ۲۹ آذر -اِسَّبِت ٢٧ صفر ١٤٣٦ - Saturday December 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  2368   بازدید    تاریخ درج مطلب  23/12/1389    
 
 
بهترين روغن براي مصرف چيست؟

در ترکيبات سس هايي که براي تهيه انواع ساندويچ و پيتزا و حتي کباب ترکي استفاده مي شوند، گاهي از روغن هاي هيدروژنه شده نباتي استفاده مي شود. روغن هاي هيدروژنه نباتي از اين جهت مشکل دارند که در صنايع غذايي هنگام توليد آن، در ترکيب شيميايي آن ها تغييراتي ايجاد مي شوند که موجب توليد چربي خاصي به نام ايزومرترانس مي شود که بسيار خطرناک است و اگر شما روي قوطي روغن ها را نگاه کرده باشيد، درصد اين ايزومر روي قوطي درج شده است. اين چربي ترانس بسيار براي بدن مضر است و باعث افزايش چربي هاي بد خون مي شود. اگر شما حتي گوشت را به بهترين و سالم ترين روش طبخ آن يعني کبابي کردن تهيه کنيد، ولي روي آن سس بريزيد که در آن از چربي هيدروژنه شده نباتي استفاده شده باشد، اصلا غذاي سالمي را ميل نکرده ايد.
 
لبنيات پر چرب و گوشت ران؛ ممنوع

در ميان روغن هاي هيدروژنه نباتي، 2 اسيد چرب اشباع خطرناک وجود دارد به نام هاي اسيد مرسيتيک و اسيد پالمتيک که 14 کربني و 16 کربني هستند و اگر شما گوشت قرمز و چربي لبنيات را ميل کنيد، مي توانيد مطمئن باشيد که اين 2 چربي به بدن شما وارد شده اند و مصرف زياد اين گروه غذايي(يعني گوشت قرمز و لبنيات) مي تواند باعث افزايش چربي خون تان شود. البته دقت کنيد که گوشت قرمز هم انواع مختلف دارد و بخش هاي مختلف آن چربي متفاوتي دارند مثلا گوشت قرمز مغز ران چربي کمتري دارد؛ ولي ران چربي بالايي دارد. هر قدر چربي گوشت قرمز بيشتر باشد، خطرناک تر است. همين طور اگر شما طرفدار خوردن ماست يا شير پر چرب هستيد، بايد بدانيد که درصد چربي آن ها و اين 2 اسيد چرب خطرناک در آن ها بيشتر است، به همين دليل توصيه مي کنيم لبنيات کم چرب مصرف کنيد. مصرف طولاني مدت اين مواد، باعث سرطان پروستات در آقايان و سرطان آندومتر در بانوان مي شود. دقت کنيد که چربي گوشت قرمز اگر زياد مصرف شود مضر است؛ ولي مصرف گوشت قرمز را قطع نکنيد چون منبع روي و آهن است. سعي کنيد آن را کباب شده يا اندکي در روغن مايع تفت دهيد، به خصوص براي کساني که کم خون هستند. روغن ماهي باعث کاهش چربي مضر در خون مي شود. به اين افراد هم چنين توصيه مي کنيم گوشت قرمز را با گوشت ماهي تازه جايگزين کنند. البته بهتر است همه گوشت ماهي را بيشتر مصرف کنند.

روغن ذرت، سويا و آفتابگردان را مايع مصرف کنيد

روغن سويا، آفتابگردان و کانولا، ذاتا روغن مايع اند؛ ولي چون در کارخانجات مواد غذايي اگر جامد شدند فسادپذيري شان کم مي شود و بسته بندي و حمل شان آسان تر است پس آن ها را به شکل جامد توليد مي کنند که اين کار را با هيدروژنه کردن آن ها انجام مي دهند و در اين تبديل، باعث توليد«ايزومرترانس» مي شوند که بسيار خطرناک است و چربي هاي بد خون(LDL) را بالا برده و چربي خوب خون را کاهش مي دهند. بنابراين، اين روغن ها به صورت مايع شان قابل قبول هستند و بايد به صورت مايع مصرف شوند؛ ولي اگر اين محصولات را در صنايع غذايي جامد کرده باشند، در اين صورت چون حاوي اسيد چرب ترانس شده اند، چندان سالم نخواهند بود. در ضمن اگر در توليد شيريني و بيسکويت هاي کرم دار هم از اين روغن استفاده شود، باز هم اين محصولات سالم نخواهند بود.

 

روغن(حيواني) بخوريد

روغن هايي که اسيد چرب غالب آن ها اسيد استئاريک است اگر متعادل مصرف شوند، اثر نامطلوبي روي چربي خون نمي گذارند. مهم ترين منبع اين نوع روغن ها، روغن حيواني است. بنابراين روغن حيواني خيلي سالم تر از چربي گوشت و لبنيات است و شايد به همين دليل است که قديمي تر ها به تغذيه با اين نوع روغن خو گرفته اند و آن را سالم تر از روغن هاي کارخانه اي امروزي مي دانند.

روغن ماهي؛ براي چربي خون ها

مصرف متعادل روغن ماهي نيز تري گليسريد خون را کاهش مي دهد. به کساني که دچار افزايش تري گليسريد خون هستند يا افرادي که ديابت نوع دوم دارند و معمولا تري گليسرير خون شان بالا است، مصرف روغن ماهي توصيه مي شود، زيرا روغن ماهي باعث کاهش اين چربي مضر در خون مي شود. به اين افراد هم چنين توصيه مي کنيم گوشت قرمز را با گوشت ماهي تازه جايگزين کنند، البته بهتر است همه گوشت ماهي را بيشتر مصرف کنند.
 
همه انواع روغن ها

امروزه با وجود اين همه تنوع روغن در بازار براي انتخاب يک روغن مناسب بايد معيارهاي مهمي را در نظر داشته باشيد. استفاده از روغن هاي جامد در بروز بسياري از انواع بيماري ها نقش دارد به همين خاطر استفاده از روغن هاي مايع پيشنهاد مي شود.

روغن کانولا

روغن کانولا داراي مقادير قابل توجهي ويتامين E است. اين روغن بدون کلسترول بوده و اسيدهاي چرب اشباع نشدني دارد. به همين خاطر براي کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي بسيار مفيد است. از آن جايي که اين روغن در برابر حرارت بسيار مقاوم است شما مي توانيد براي سرخ کردن بسياري از مواد غذايي از اين روغن استفاده کنيد.

روغن زيتون

جالب است بدانيد اين روغن علاوه بر سرخ کردن مي توانيد در انواع سالاد به جاي سس هاي مختلف استفاده شود. اين روغن عملکرد محافظتي براي معده داشته و آن را از زخم و التهاب مصون نگه مي دارد. نتايج تحقيقات جديد نشان مي دهد روغن زيتون نوعي آنتي اکسيدان دارد که از گلبول هاي قرمز خون محافظت مي کند.

روغن آفتابگردان

به يقين مي توان گفت بهترين روغن براي سرخ کردن و پخت و پز مواد غذايي روغن آفتابگردان است. اين روغن به ميزان بسيار زيادي ويتامين E  دارد و از مشکلات قلبي و عروقي جلوگيري مي کند.

روغن سويا

بهتر است روغن سويا را براي سرخ کردن مواد استفاده نکنيد بلکه آن را در درجه حرارت هاي کم هنگام پخت و پز يا حتي تهيه سالاد به کار گيريد. بهترين کاربرد روغن سويا هنگام طبخ برنج است. اين نوع روغن علاوه بر جلوگيري از بيماري هاي قلبي، رشد انواع سلول هاي سرطاني را نيز متوقف مي کند.

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور منبع خوبي از اسيدهاي چرب غير اشباع است و در نتيجه از ابتلا به بيماري هاي قلبي، ديابت و فشار خون جلوگيري مي کند. اين روغن سرشار از ويتامين E است و کلسترول ندارد. HDL را افزايش داده و LDL که کلسترول بد است را کاهش مي دهد. از اين روغن مي توانيد در تهيه انواع سالاد و پختن مواد غذايي استفاده کنيد.

روغن ذرت

روغن ذرت تنها روغني است که هر 2 نوع خوب و بد کلسترول را کاهش مي دهد که اين در واقع براي افرادي که به طور معمول کلسترول بالايي دارند معجزه مي کند. روغن زيتون براي درمان اگزما و بيماري هاي پوستي نيز مفيد است. از آن جايي که پايداري اين روغن زياد است براي انواع مصرف از جمله سرخ کردن هاي زياد و طولاني مدت کاربرد دارد.

 

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :3.4 از 5 امتياز است.


12345
17 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 18873 -1 -1

آشپزی در خانه
اصول خانه داری
رفتارشناسی
حجاب شناسی
زن و اسلام
همسرداری
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse