مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ سه شنبه ۷ مرداد -اِثَّلاثا ١ شوال ١٤٣٥ - Tuesday july 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  624   بازدید    تاریخ درج مطلب  1/5/1390    
 
 
آشنايي يا رشته دندان پزشکي

دندان پزشك به تشخيص و درمان بيماري ‌هاي دهان و دندان مي‌ پردازد و از همين ‌رو شايد بهتر باشد كه عنوان اين رشته را دهان ‌پزشكي گذاشت. در گذشته دندان پزشكي را مساوي با دندان سازي مي ‌دانستند. اما امروزه دندان سازي تنها بخشي از دندان پزشكي است. رشته دندان پزشكي در مقطع دكتراي عمومي نحوه رعايت بهداشت، پيشگيري و درمان بيماري ‌هاي دهان و دندان را آموزش مي ‌دهد. دندان ‌پزشكي يك علم تخصصي است كه سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوي مهم در سلامت جسم و روح، زيبايي و ادا كردن كلمات تامين مي كند. هم چنين به ياري اين علم مي ‌توان بسياري از بيماري ‌ها را در مراحل اوليه شناخت و از پيشرفت آن جلوگيري نمود.

ماهيت

اين مقطع داراي دو دوره مجزاي 2 و 4 ساله است. كه در 2 سال اول دانشجويان واحد هاي علوم پايه مثل بيوشيمي، آناتومي، بافت ‌شناسي، فيزيولوژي، ژنتيك، ميكروب ‌شناسي و ايمني ‌شناسي را مي ‌گذرانند و بعد از 2 سال وارد دوره تخصصي دندان پزشكي شده و دروس اختصاصي خود را در زمينه آسيب ‌شناسي فك و دهان، ارتودنسي، اندودنتيكس، پروتزهاي ثابت و اكلوژن، پروتزهاي متحرك و فك و صورت، پريودنتولوژي، ترميمي و مواد دنداني، بيماري ‌هاي دهان و دندان، جراحي دهان و فك و صورت، دندان پزشكي كودكان و راديولوژي دهان و فك و صورت مي‌ گذرانند. و در نهايت مي‌ توانند بيماري ‌هاي دهان و دندان را تشخيص داده و در حد يك دندان پزشك عمومي نسبت به درمان آن ها اقدام كنند. عده‌اي دندان پزشكي را با كار عملي و تكنيكي صرف، يكي مي ‌دانند در حالي كه اگر دانشجوي دندان پزشكي تنها فن و تكنيك اين رشته را فراگرفته اما در علوم پايه ضعيف باشد، در نهايت يك دندان ساز خواهد شد يعني چنين فردي كار روي دندان را فراگرفته است اما از علم پزشكي بي ‌نصيب مي ‌باشد.

نكات تكميلي

اما تحصيل در اين رشته خالي از مشكل نيست. دندان پزشكي حرفه‌اي است كه با كارهاي عملي بر روي بيمار همراه است، بنابراين امكان انتقال بيماري ‌هاي عفوني مثل هپاتيت يا ايدز از بيمار به پزشك بسيار زياد است و دندان پزشكان بايد همواره به اصول كنترل عفونت توجه داشته باشند چون يك كوتاهي يا اشتباه مي ‌تواند براي آن ها عواقب ناخوشايندي داشته باشد. هم چنين يك دندان پزشك بايد بطور مرتب نرمش و ورزش كند تا دچار كمردرد و پادرد مزمن نگردد. توانايي‌ هاي مورد نياز و قابل توصيه همان طور كه در قسمت‌ هاي قبل اشاره شد، عدم تسلط بر علوم پايه و زبان انگليسي، دانشجو را از مقولات علمي دور مي‌ كند و صرفا به او توانايي انجام كارهاي عملي اين رشته را مي ‌دهد. هر آن چه كه يك دانش‌آموز در درس زيست ‌شناسي دوره دبيرستان خود فرا مي ‌گيرد به نحوي به رشته دندان پزشكي ارتباط دارد بخصوص دو بخش فيزيولوژي و آسيب ‌شناسي كه دانشجويان دندان پزشكي در دو سال اول تحصيل خود با وسعت و عمق بيشتري نسبت به دوره دبيرستان مطالعه مي‌ كنند. هم چنين دانشجوي اين رشته بايد از دست هايي ماهر و توانمند برخوردار باشد، چون بسياري از كارهاي دندان پزشكي از تراش دندان گرفته تا بازسازي دندان نياز به دست هايي هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن كارهاي ظريف دندان پزشكي را انجام داد. برخورداري از سلامت كامل جسمي و رواني و قابليت انجام كارهاي بسيار دقيق علمي، عملي، كلينيكي براي داوطلبان اين رشته بسيار ضروري است. خلاقيت و مهارت در كار دست و هم چنين برخورداري از خلاقيت و ديد هنري، دانشجو را در انجام كارهاي عملي اين رشته و انجام مهارت‌ هاي لازم در پياده كردن آموخته‌ هاي آن، كمك بسيار مي‌ كند.

مشخصات دوره

طول دوره دندان ‌پزشكي پنج سال است و درس هاي آن در سه بخش: عمومي، پايه و اختصاصي برنامه‌ريزي شده است كه از لحاظ نحوه تعليم و تدريس، به درس هاي نظري، عملي نظري، عملي تقسيم مي‌ شود. اين دوره شامل دو مرحله است: مرحله اول(5/1 سال): در اين مرحله دانشجويان درس هاي نظري و عملي علوم پايه و عمومي را در دانشگاه(كلاس و آزمايشگاه)‌ مي‌ گذرانند.
مرحله دوم(5/3 سال): در اين مرحله دانشجويان درس هاي تخصصي را در دانشگاه (كلاس و بخش هاي كلينيكي) فرا مي‌ گيرند و به منظور برخورداري از كارايي آموزشي- درماني، بيشتر اين دوره تحصيلي را در بخش هاي كلينيكي دانشكده و بيمارستان هاي وابسته به ارائه خدمات بهداشتي و درماني مي ‌پردازند؛ لازم به تذكر است كه گذراندن درس هاي پايه براي ورود به دوره كلينيكي(مرحله دوم) ضروري است. نظام آموزشي مطابق آيين‌ نامه مصوب شوراي عالي برنامه ‌ريزي است و هر واحد درس نظري 17 ساعت و هر واحد درس عملي 34 ساعت است. كل واحدهاي درسي اين دوره 203 واحد است.

درس هاي پايه

درس هاي پايه به درس هايي گفته مي‌ شود كه زمينه ‌ساز ورود دانشجو به درس هاي اصلي و تخصصي و فراگيري آن ها هستند. در اين رشته درس هاي پايه جمعا به تعداد 43 واحد درسي است كه عبارتند از: فيزيك پزشكي، بيوشيمي، بافت‌ شناسي انساني، جنين ‌شناسي، تشريح، ژنتيك انساني، ميكروب‌شناسي، ايمني شناسي، فيزيولوژي، روان ‌شناسي عمومي، آسيب‌ شناسي عمومي.

درس هاي اختصاصي

درس هاي تخصصي به درس هايي گفته مي‌ شود كه اطلاعات و آگاهي هاي لازم را درباره رشته تخصصي به دانشجو داده، او را با مفاهيم تخصصي و عمده رشته مورد نظر آشنا مي ‌كند و آموزش هاي لازم را به او مي ‌دهند. در رشته دندان‌ پزشكي درس هاي تخصصي عبارتند از: كالبدشناسي و مرفولوژي دندان، زبان خارجي اختصاصي، جنين و بافت ‌شناسي فك و دهان، آسيب‌ شناسي دهان، ارتودنسي، اندودنتيكس، بيماري هاي دهان و تشخيص، بيولوژي دهان، پريودنتولوژي، دندان‌پزشكي ترميمي (پروتز متحرك پارسيل، پروتز ثابت، پروتز كامل) جراحي دهان و فك و صورت، دندان‌پزشكي كودكان، راديولوژي دهان، گوش و حلق و بيني، نظام پزشكي و طب قانوني، بهداشت عمومي و اكولوژي، بهداشت محيط زيست، دندان‌پزشكي مجتمعي، بيماري هاي رواني، بيماري هاي دروني، فارماكولوژي، بهداشت دهان و تغذيه و دندان‌پزشكي پيشگيري مواد دنداني و پايان‌نامه(رساله). دانشجويان در سال چهارم با تاييد استاد راهنما، موضوعي را براي پايان ‌نامه انتخاب  و راجع به آن تحقيقاتي را آغاز مي ‌نمايند، ولي واحد پايان ‌نامه در سال آخر محاسبه خواهد گرديد كه در آن زمان دانشجو پايان ‌نامه را به هيات داوران منتخب ارائه و از آن دفاع مي ‌نمايد.

خلاصه‌اي از مطالب مطرح شده بعضي از درس هاي تخصصي الزامي

اندودنتيكس: مطالب اين درس شامل بررسي اتيولوژي، تشخيص، پيشگيري و درمان بيماري هاي پالپي و بافت هاي نگهدارنده دندان‌ناشي از ضايعات پالپ به منظور حفظ سلامت و نگهداري دندان هاي طبيعي است.
بيماري هاي دهان و تشخيص: در درس بيماري هاي دهان و تشخيص، به شناسايي، تشخيص كلينيكي و پاراكلينيكي ضايعات حفره دهان و درمان ضايعات مخاطي آن و ارتباط آن با ساير بيماري هاي بدن پرداخته مي‌ شود.
پروتزهاي دنداني: در اين درس در ارتباط با مسائل ترميمي و بازسازي دستگاه جونده (دندان ها و ساختمان مجاور كناري صورت) از طريق پروتزهاي ثابت، متحرك(پارسيل و كامل) و فك و صورت بحث مي ‌شود. هم چنين مسائل مربوط به اصول اكلوژن در اين رشته مورد تدريس علمي عملي قرار مي ‌گيرد.
راديولوژي: درس راديولوژي يكي از درس هاي دندان‌پزشكي و از علوم اساسي جهت دستيابي و شناسايي حالات طبيعي و غيرطبيعي استخوان فك ها و دندان ها مي باشد.
دندان‌پزشكي كودكان: درس دندان‌ پزشكي كودكان، قسمتي از درس هاي دندان‌ پزشكي است كه شامل: تشخيص، پيشگيري و درمان بيماري‌ دهان و دندان كودكان، معلولان و معلولان ذهني و شناسايي رابطه آن با سلامت عمومي آن ها مي‌ باشد.
دندان پزشكي ترميمي: اين درس شامل بررسي اتيولوژي، تشخيص، پيشگيري و درمان و ترميم ضايعات بافت هاي سخت دنداني به منظور حفظ سلامت و زيبايي دندان هاي طبيعي و بافت هاي نگه‌دارنده آن هاست.

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر

امكان ادامه تحصيل فوق دكترا در رشته ‌هاي مختلف دندان‌ پزشكي در ايران وجود دارد.

رشته ‌هاي مشابه و نزديك به اين رشته

وجوه مشترك علمي وسيعي كه اين رشته با رشته پزشكي دارد، به دندان پزشك اين مهارت را مي ‌دهد تا با شناخت همه جانبه ساختمان بدن و فيزيوپاتولوژي آن خدمات و درمان ‌هاي لازم را در راستاي تخصصي خود ارائه دهد.

درس هاي پايه رشته دندان پزشكي مقطع دكتراي عمومي

فيزيك پزشكي- بيوشيمي نظري- بيوشيمي عملي- آناتومي نظري- آناتومي عملي بافت‌ شناسي انساني نظري- بافت ‌شناسي انساني عملي- فيزيولوژي نظري- فيزيولوژي عملي ژنتيك انساني- جنين ‌شناسي عمومي-  ميكروب‌ شناسي نظري- ميكروب ‌شناسي عملي- ايمني ‌شناسي نظري- ايمني ‌شناسي عملي  آسيب ‌شناسي عمومي- آمار پزشكي و دندان پزشكي و روش بهداشت عمومي و اكولوژي محيط زيست.

درس هاي اختصاصي رشته

دندان پزشكي مقطع دكتراي عمومي-كالبدشناسي و مورفولوژي دندان(نظري)‌ كالبدشناسي و مورفولوژي دندان(عملي)- پروتز كامل 1 و 2 و 3 و 4(عملي)‌ پروتز كامل 1 و 2(نظري)- مواد دنداني 1 و 2 راديولوژي‌ دهان 1 و 2 و 3(نظري)- راديولوژي‌ دهان 1 و 2 و 3(عملي) فارماكولوژي- زبان خارجي تخصصي 1 و 2 جنين و بافت‌ شناسي فك و دهان(نظري)- جنين و بافت‌شناسي فك و دهان(عملي)  آسيب ‌شناسي 1 و 2(نظري)- آسيب ‌شناسي 1 و 2(عملي) پروتز ثابت 1 و 2 و 3(نظري)- پروتز ثابت 1 و 2 و 3 و 4(عملي پروتز ثابت 1 و 2 و 3(نظري)- پروتز ثابت 1 و 2 و 3 و 4 (عملي)‌ پروتز پارسيل 1 و 2(نظري)- پروتز پارسيل 1 و 2 و 3(عملي) دندان پزشكي ترميمي 1 و 2 و 3(نظري)- دندان پزشكي ترميمي 1 و 2 و 3(عملي) بيماري ‌هاي دهان و تشخيص 1 و 2 و 3(نظري)- بيماري ‌هاي دهان و تشخيص 1 و 2 و 3 و 4 (عملي) پريودنتولوژي 1 و 2 و 3(نظري)- پريودنتولوژي 1 و 2 و 3 و 4(عملي) جراحي فك و دهان 1 و 2 و 3 و 4(نظري)- جراحي فك و دهان 1 و 2 و 3 و 4 و 5(عملي) ندودنتيكس 1 و 2 و 3(نظري)- اندودنتيكس 1 و 2 و 3 و 4(عملي) بهداشت دهان و پيشگيري- تغذيه- بيماري ‌هاي دروني- ارتودنسي 1 و 2 و 3 و 4(نظري)- ارتودنسي 1 و 2 و 3 و 4(عملي)- گوش و حلق و بيني- كارگاه و روش تحقيق و مباني كامپيوتر- بيماري ‌هاي رواني- دندان پزشكي كودكان 1 و 2 و 3(نظري)- دندان پزشكي كودكان 1 و 2 و 3 و 4(عملي) تنظيم خانواده و جمعيت- نظام پزشكي و طب قانوني- دندان پزشكي جامعه‌نگر(نظري)- دندان پزشكي جامعه‌نگر(عملي)- بيولوژي دهان- سمينار آسيب‌شناسي- رساله پايان‌نامه 1 و 2 و 3.

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :4.7 از 5 امتياز است.


12345
6 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 23858 -1 -1

کامپیوتر
هوافضا
صنایع الکترونیکی
نجوم
مقالات عمومي
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse