مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۸ جمعه ۱ شهريور -اِجُّمعَة ٢١ ذو الحجه ١٤٤٠ - Friday August 2019
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  2857   بازدید    تاریخ درج مطلب  7/8/1390    
 
 
آيا چاي سبز واقعاً چربي مي سوزاند؟

اين سوال اشتباهي است که خيلي از افراد درباره چاي سبز سوال مي کنند. چاي سبز يکي از نوشيدني‌ هايي است که اين روزها طرفداران زيادي دارد. گروهي آن را به دليل خواصش مي‌ خورند و تعدادي هم با اين انگيزه که نوشيدن چاي سبز آن ها را از شر چربي‌ هاي اضافه‌ شان خلاص مي‌ کند، آن را انتخاب مي‌ کنند. حالا سوال اينجاست که آيا واقعا نوشيدن چاي سبز، نقشي در سوزاندن چربي‌ ها و مقدار کالري مصرفي روزانه ما دارد؟ اصلا مي ‌توان اين نوشيدني را جايگزين چاي کرد؟ يا اين ‌که با گرم شدن هوا پابه پاي آب روي مصرف آن حساب کرد؟ مزاياي چاي سبز تفاوت اصلي چاي سبز با چاي سياه يا همان چاي معمولي که اغلب مورد استفاده قرار مي‌‌ گيرد تنها در نحوه فرآوري آن ‌هاست.

در مورد چاي سياه فرايند تخمير يا ماندن برگ چاي، مدت زمان بيشتري طول مي‌ کشد‌ در نتيجه چاي به رنگ تيره در مي ‌آيد؛ اما در چاي سبز، تخمير کامل انجام نمي‌ گيرد ‌به همين دليل رنگ آن تا اندازه‌اي تغيير مي ‌کند. اما جدا از رنگ، ويژگي ‌هاي برگ چاي نيز تحت ‌تاثير اين تخمير دچار تغييراتي مي ‌شود. مسلما وقتي تخمير در مدت زمان کمتري انجام گيرد، مواد مغذي موجود در برگ چاي که مهم ‌ترين آن‌ ها از نظر سلامت تغذيه‌اي، فلاونوئيدها يا ترکيبات آنتي ‌اکسيداني گياهي هستند، بيشتر حفظ مي ‌شوند. از همين روست که در برگ چاي سبز ترکيبات آنتي‌اکسيداني و فلاونوئيدها به مقدار قابل توجهي بيشتر از چاي سياه هستند. فلاونوئيدها در حقيقت اصلي‌ ترين آنتي ‌اکسيدان‌ هاي موجود در برگ چاي هستند که راديکا‌ل‌ هاي آزاد را در بدن خنثي مي ‌کنند و به سالم نگه ‌داشتن سلول‌ ها و بافت‌ هاي بدن کمک مي‌ کنند. از اين نظر مي ‌توان گفت مزاياي مصرف چاي سبز به دليل داشتن ترکيبات آنتي ‌اکسيداني در مقايسه با چاي سياه بيشتر است. روزانه چند ليوان چاي سبز بخوريم؟ چاي سبز تنها مي‌ تواند به مقدار بسيار جزئي متابوليسم بدن را افزايش دهد. به دليل همين ويژگي، بسياري از افراد حدود 4 تا 5 ليوان در روز چاي سبز مي ‌نوشند. درحالي‌که حتي در اين شرايط هم افزايش متابوليسم آنقدري نيست که بتواند پاسخگوي دريافت مقدار کالري اضافي مصرفي ما باشد. اما اين همه ماجرا نيست. معمولا مصرف چاي، چه چاي سبز و چه چاي سياه بيشتر از 2 تا 3 ليوان در روز از نظر تغذيه‌‌اي نه تنها مفيد نيست، بلکه براي سلامت مضر هم هست. مصرف زياد نوشيدني ‌هايي مثل چاي به ‌شدت مضر است و باعث مي ‌شود آب و الکتروليت‌ ها از بدن دفع شوند. بنابراين مصرف زياد اين نوشيدني ‌ها مي‌ تواند منجر به اختلال آب و الکتروليت در بدن شود. از سوي ديگر ترکيبات آلکانوئيدي موجود در چاي مي‌تواند در اثر مصرف زياد مشکلات تحريک‌پذيري و حساسيت‌ هاي ويژه عصبي را هم در پي داشته باشد. اين در حالي است که مصرف متعادل آن يعني 2 تا 3 ليوان در روز مي ‌تواند در بدن آرامش ايجاد کند. پس از غذا چاي ننوشيد در کنار مقدار، زمان نوشيدن چاي هم بسيار مهم است. موضوعي که بايد در اين خصوص درنظر گرفت، تاثير چاي بر کاهش جذب آهن است.

خيلي ‌ها تصور مي ‌کنند تنها چاي سياه است که موجب کاهش جذب آهن مي ‌شود و خوردنش را بايد حداقل يک ساعت بعد از غذا به تاخير انداخت؛ درصورتي که از اين نظر، تفاوتي بين چاي سبز و سياه وجود ندارد، زيرا ترکيبات آلکانوئيدي و پلي‌ فنول‌ هاي موجود در هر 2 نوع آن ها مانع جذب اين ماده معدني ارزشمند مي‌ شود. در حقيقت ترکيبات آلکانوئيدي که در چاي وجود دارد اجازه نمي‌ دهد آهن، روي يا حتي کلسيم موجود در غذا جذب بدن شود. به عبارت ديگر، ترکيبات آلکانوئيدي در دستگاه گوارش به آهن، روي و کلسيم که از عناصر ضروري تغذيه سالم هستند متصل مي‌شوند و اجازه نمي‌دهند اين عناصر جذب بدن شوند. بنابراين براي جلو‌گيري از اين عارضه، توصيه مي‌ کنيم بلافاصله بعد از صرف غذا به ‌خصوص زماني که وعده غذايي شما منبع خوبي از اين عناصر است چاي ننوشيد؛ چه چاي سبز و چه چاي سياه. از آن جا که معمولا کمبود آهن در خانم ‌ها و دخترخانم ‌هاي جوان بيشتر به چشم مي ‌خورد، به اين دوستان توصيه مي‌ کنيم در مورد زماني که به نوشيدن چاي اختصاص مي‌ دهند و حفظ فاصله آن با زمان صرف غذا دقت بيشتري به خرج دهند. چاي سبز هم کافئين دارد چاي بهترين نوشيدني بعد از آب است. اين نوشيدني به ‌خصوص از نوع سبز آن(تخمير در مورد چاي سبز کامل انجام نمي گيرد)، يک منبع طبيعي بدون چربي و کربوهيدرات، متشکل از کافئين، تئوفيلين، نيافين و آنتي‌اکسيدان ‌هايي مثل فلاونوئيدهاست. در حقيقت مصرف چاي علاوه بر اين موارد تامين ‌کننده رنگدانه هايي است که بدن ما قادر به دريافت آن از راه ‌هاي ديگر نيست. بسياري از علاقه‌مندان به چاي سبز فکر مي ‌کنند اين چاي کافئين ندارد در حالي‌ که همان مقدار کافئيني که در يک فنجان چاي سياه وجود دارد، در چاي سبز هم موجود است. تفاوت بين چاي سبز و سياه بيشتر در خاصيت آنتي ‌اکسيداني آن‌ هاست که آن هم از زمان کمتر تخمير برگ چاي سبز نسبت به چاي سياه ناشي مي ‌شود. مفيد است اما لاغرتان نمي ‌کند!

چاي از نظر دانش تغذيه يک نوشيدني مفيد است و به دليل خواص آنتي ‌اکسيداني که دارد مصرف آن قابل توصيه است؛ اما تنها به اين شرط که 2تا 3 ليوان در روز مصرف شود. به عبارت ديگر، نوشيدن چاي سبز يا هر نوع نوشيدني ديگري که به ‌عنوان لاغر‌کننده از آن ياد مي‌ شود، هرگز نمي‌ تواند به تنهايي چنين ويژگي را در پي داشته باشد و صرفا يک سو ‌استفاده کاملا تبليغاتي است. براي کاهش وزن، کنترل ميزان کالري دريافتي در طول روز و البته فعاليت ‌هاي ورزشي هم زمان، مناسب‌ ترين گزينه است. ورزش و انجام فعاليت ‌هاي فيزيکي نه تنها سوخت‌ و ساز بدن را بالا مي‌ برد بلکه براي سلامت قلبي، ريوي و ماهيچه‌اي ما هم بسيار مفيد است، البته يادآوري اين نکته ضروري است که نقش ورزش در سوزاندن کالري ‌هاي مصرفي هم در گرو کنترل مقدار کالري دريافتي ما به‌ طور روزانه است. چرا براي بيماران قلبي مفيد است؟ يکي از عوامل اصلي امراض و حمله‌ هاي قلبي، وجود کلسترول بالا در خون انسان است. چاي سبز علاوه بر ويتامين ‌هاي A وC، باعث کاهش کلسترول در خون هم مي ‌شود که اين موضوع خطر حمله قلبي و امراضي از اين دست را تا اندازه‌اي پايين مي ‌آورد. هم چنين مصرف چاي سبز مي ‌تواند از بروز بيماري ‌هاي قلبي- عروقي جلوگيري کند. اما به شرط آن که متعادل مصرف شود. وجود راديکال ‌هاي آزاد در سرخرگ مي‌ تواند منجر به بروز بيماري‌ هاي قلبي- عروقي شود. در حالي ‌که ترکيبات فلاونوئيدي موجود در چاي سبز مي ‌توانند از پوشش دروني سرخرگ در برابر راديکال هاي آزاد محافظت کنند و به اين وسيله از بروز بيماري ‌هاي قلبي جلوگيري کنند. از سوي ديگر کاتچين موجود در چاي سبز فعاليت آنزيم ليپاز را که مسئول هضم چربي‌ ها در لوزالمعده است را مهار مي‌ کند.

در نتيجه شکستن چربي با سرعت بسيار کمتري صورت مي ‌گيرد و چربي خون هم با سرعت کمي بالا مي ‌رود. بايد دقت کرد تمام اين خواص تنها زماني قابل اتکا هستند که چاي سبز به مقدار متعادل و بدون همراهي با شکر و شيريني مصرف شود. در اين شرايط حتي مي ‌توان روي نقش مثبت چاي سبز در کنترل فشار خون و متعادل کردن آب و املاح در بدن هم حساب کرد. اگر در فضاي باز کار مي‌کنيد ، بنو شيد در فصل‌هاي گرم سال مثل تابستان و گاهي بهار از آن جا که با گرم شدن هوا، ميزان تعريق بدن افزايش پيدا مي ‌کند، بدن به ‌طور طبيعي براي تامين آب از دست رفته نياز بيشتري به مايعات پيدا مي‌ کند. در اين شرايط بهترين راه جبران، نوشيدن آب ساده است. اما از آن جا که عرق کردن باعث مي‌ شود مقدار زيادي از آب و الکتروليت ‌هاي بدن دفع شود، چاي هم مي ‌تواند در کنار آب به‌عنوان يک نوشيدني مناسب به شمار رود. در اين شرايط چاي به ‌خصوص چاي سبز به دليل همراه داشتن آب و الکتروليت ‌‌ها و املاح مي‌ تواند به حفظ و تعادل آب و املاح در بدن کمک کند. نقش چاي سبز به‌ خصوص در مورد افرادي که به دليل شرايط کاري زمان زيادي را در معرض آفتاب قرار دارند، براي تامين املاح مورد نياز بدن آن ها بسيار زياد است. بنابراين اگر به هر دليلي زمان زيادي را بيرون از خانه سپري مي ‌کنيد، براي رفع عطش و جبران آب و الکتروليت هايي که از دست داده‌ايد مي ‌توانيد در کنار آب، روي چاي سبز هم به‌ عنوان يک نوشيدني مناسب حساب کنيد.

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :5.0 از 5 امتياز است.


12345
4 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 27974 -1 -1

تغذیه
بیماری ها
داروشناسی
سلامت جامعه
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse