مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان -اِسَّبِت ٨ محرم ١٤٣٦ - Saturday November 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  871   بازدید    تاریخ درج مطلب  26/1/1391    
 
 
راه هاي پيشگيري از آرتروز زانو

آرتروز زانو يکي از شايع ترين بيماري هاي تخريبي مفصل هاست که معمولا در افراد داراي اضافه وزن بيشتر ديده مي شود. دکتر فرهاد غريب دوست، رئيس مرکز روماتيسم ايران در اين باره گفته است ۹۷ درصد مبتلايان به آرتروز زانو افزايش وزن دارند.به نقل از جام جم وي در ادامه افزوده است، نتايج پژوهش ها نشان مي دهد ۱۰ درصد کاهش وزن، علايم آرتروز را تا ۵۰ درصد کاهش مي دهد.از جمله علت هاي ديگر شيوع آرتروز زانو مي توان به کم تحرکي و شيوه هاي نادرست زندگي از قبيل نشستن دوزانو يا چهارزانو اشاره کرد.

دلايل شيوع آرتروز

يکي از اصلي ترين دلايل شيوع آرتروز زانو در جامعه ما نشستن روي زمين است. متاسفانه عادت هاي بد ايراني ها در دو زانو يا چهار زانو نشستن يکي از دلايل اصلي بروز آرتروز است اما مردم به جاي اصلاح سبک زندگي و تغيير رفتار گمان مي کنند که با دارو مي توانند عارضه خود را درمان کنند. واقعيت اين است که آرتروز، فرآيند پيرشدگي مفاصل است و همه زانوها دير يا زود دچار آرتروز مي شود.ممکن است اين عارضه در يک نفر زودتر و در فرد ديگر ديرتر اتفاق بيفتد. اما زانويي که به آرتروز مبتلا شده است، هرگز مثل زانوي سالم نمي شود، درست مثل تاير خودرويي که بر اثر ساييدگي کهنه مي شود و مثل تاير نو نمي شود. نکته اين جاست که برخي عوامل، آرتروز زانو را به جلو مي اندازد. در کشور ما نشستن هاي طولاني مدت روي زانو و استفاده از توالت غيرفرنگي مهم ترين دلايل شيوع آرتروز است. آرتروز شايع در مردم آرتروزي است که در مفصل کشکک و استخوان ران بروز پيدا مي کند. علايم خطر ديگري که در بروز آرتروز زانو نقش دارد، سابقه عفونت زانو، سابقه شکستگي داخل مفصل زانو و تزريق داخل مفصلي است و فردي که اين علايم خطر را دارد بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به آرتروز قرار دارد. هم چنين افرادي که انحراف خاصي در زانوهاي خود دارند، ممکن است بيشتر در معرض اين عارضه باشند.

پوکي استخوان و آرتروز

پوکي استخوان با ايجاد انحراف در ساق پا ممکن است روي مفاصل تاثير بدي بگذارد و موجب ايجاد يا تشديد آرتروز شود. در بروز پوکي استخوان عوامل مختلفي مثل تغذيه نامناسب، عوامل ژنتيکي، سابقه فاميلي و اختلالات هورموني دخالت دارد و اين بيماري مي تواند باعث آرتروز شود. البته گاهي انحراف ساق پا در پي اصابت ضربه به زانو يا شکستگي در تصادفات رخ مي دهد و باعث ايجاد يا تشديد آرتروز مي شود. از سوي ديگر وزن نامناسب، رانندگي طولاني مدت، بالا و پايين رفتن مداوم از پله، به کارگيري نامناسب از زانوها ازجمله عوامل موثر در بروز درد زانو و در نهايت ابتلا به آرتروز زانوست و در عين حال برخي مشاغل به آرتروز زانو منجر مي شود. در مشاغلي نظير تعمير خودرو، فرد ناچار است چندين بار در طول روز وارد چاله مکانيکي شود و در حالت نشسته يا ايستاده خودرو را تعمير کند. افرادي که به معماري يا بنايي هم اشتغال دارند و افرادي که بيشتر ساعات کاري روي زانو مي نشينند مبتلا به درد زانو و در نهايت آرتروز زانو مي شوند. در زمان راه رفتن يا دويدن ۲ تا ۵ برابر وزن شخص به مفصل زانو فشار وارد مي آيد. اين فشار در افرادي که اضافه وزن دارند سير تصاعدي دارد به همين دليل آسيب بيشتري به زانو وارد مي شود. ساييدگي و درد مفاصل زانو پيش درآمد ابتلا به آرتروز در سنين ميانسالي است.

آسيب هاي ورزشي

تمرين نامناسب، رعايت نکردن مقررات، نبود آمادگي جسماني و فشار بيش از حد به مفاصل از جمله علل آسيب در ورزشکاران است که به پارگي رباط هاي CL و مينيکس پا منجر مي شود. ضايعات غضروفي از جمله شايع ترين آسيب هاي ورزشي است و در ميان روش هاي مختلفي که براي درمان اين ضايعات استفاده مي شود، روش موزائيک پلاستي است که طي آن پلاک هاي استخوان و غضروف برداشته و در محل ضايعه کاشته مي شود. از اين روش بيشتر براي ورزشکاران استفاده مي شود. اين دسته از آسيب ديدگي ها در مراحل اوليه قابل تشخيص نيست و راه هاي درماني کمي براي آن وجود دارد ولي جراحي آسيب هاي رباط داخلي زانو در بيشتر مواقع موفقيت آميز و بدون عوارض است. پروتزهاي نگه دارنده داراي کمترين عوارض است و باعث مي شود فرد آسيب ديده با کمترين درد و خون ريزي درمان شود.

اصول پيش گيري از آرتروز

چاقي و اضافه وزن در زنان ايراني بيش از مردان است، به همين نسبت آرتروز در زناني که چاق هستند، عضلات ضعيفي دارند، کار سنگين انجام مي دهند يا مبتلا به سوءتغذيه هستند، بيشتر گزارش مي شود. نمي توان گفت تغذيه اثرگذاري بالايي دارد اما اشخاصي که يک رژيم غذايي منطقي و معمولي دارند، معمولا دچار آرتروز نمي شوند. البته در جوامعي که فقر و کمبود جدي ريزمغذي ها شايع است، آرتروز بيشتر گزارش مي شود. درباره کلسيم نيز بايد گفت، کمبود کلسيم به تنهايي در عملکرد مفاصل اختلال ايجاد نمي کند اما پروتئين نقش اساسي دارد. هر فشار نابه جايي که به مفصل هاي مهره اي وارد آيد، ممکن است به سلامت فرد آسيب بزند، بنابراين قوز کردن در درازمدت ريسک ابتلا به آرتروز را بالا مي برد. توصيه اکيد ديگر ما براي پيش گيري از آرتروز زانو اين است که افراد به هيچ عنوان روي زمين و زانوهاي خود ننشينند و سعي کنند از توالت فرنگي استفاده کنند. عضلات خود را تقويت کنند تا به مفصل زانو فشار کمتري وارد شود و کمتر در معرض آسيب قرار بگيرد. مبتلايان مي توانند زانوي خود را با زانوبندهاي کشي ببندند البته نبايد آن قدر محکم ببندند که خون رساني مختل شود. اين افراد بهتر است کمتر در معرض سرما قرار بگيرند و سعي کنند به مفصل آسيب ديده فشار زيادي وارد نياورند. با تقويت عضلات، فيزيوتراپي، گرم کردن موضع زانو و يک سري اقدامات درماني مي توان درد آرتروز را تخفيف داد.

ورزش هاي مناسب براي مبتلايان به آرتروز زانو

ورزش هاي مختلفي براي کاهش درد زانو وجود دارد؛ از جمله کشش عضلات اطراف مفصل و ورزش هاي قدرتي و هوازي مانند شنا و پياده روي.ورزش باعث افزايش جريان خون مي شود و به انعطاف پذيري مفصل کمک مي کند.علاوه بر آن، ورزش باعث کاهش وزن مي شود که براي درمان درد آرتروز بسيار موثر است. بهتر است افراد ۵ دقيقه ورزش ملايم و سبکي انجام دهند يا پياده روي کنند و بعد از آن چند حرکت کششي مناسب براي عضلات اطراف مفصل انجام دهند. بايد توجه داشت نبايد روي مفصل ملتهب فشار زيادي وارد شود.
 
منبع: روزنامه خراسان

 

 

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :3.6 از 5 امتياز است.


12345
5 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 32583 -1 -1

تغذیه
بیماری ها
داروشناسی
سلامت جامعه
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse