مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۹ يکشنبه ۲۲ تير -اِلأَحَّد ٢١ ذو القعده ١٤٤١ - Sunday july 2020
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  872   بازدید    تاریخ درج مطلب  6/8/1391    
 
 
ترويج علم با نمايشگاه هاي سيار

مساله اي که امروزه در روند رو به رشد احداث و راه اندازي موزه هاي مختلف در جهان مورد تاکيد قراگرفته مساله آموزش عامه و ايجاد تفکر خلاق است، بنابراين راه اندازي موزه هايي با هدف ترويج و همگاني سازي علم، از اهداف و ماموريت دولت ها در حوزه سياستگذاري ترويج به شمار مي رود. تاسيس و شکل گيري ده ها هزار موزه علم در چند دهه گذشته در کشور هاي پيشرفته و در حال توسعه جهان مبين ضرورت حضور اين موزه ها در عرصه عمومي جوامع است.
سند چشم انداز بيست ساله کشور ايران، نقشه جامع علمي کشور و اسناد توسعه اي ايران نيز، به تبديل و تحول ايران به جامعه دانش محور تاکيد دارند و دولت و ملت ارتقاي ايران به قطب علم و فناوري در منطقه را از اهداف تاريخي خود مي دانند. در اين ميان لازمه يک جامعه دانش محور حضور و رشد فرهنگ علمي است. بنابر اين سياست هاي ترويج علم در هر کشور روند دستيابي به جامعه دانش محور را نشان مي دهد. در سياست هاي ترويج علم در جهان دو روند کلي مشهود است. يکي روندي است که به آموزش از بالا به پايين و از مرکز به پيرامون اهميت زيادي قائل است و ديگري سياستي است که بر مبناي آن موزه هاي علوم و فناوري در قرن بيستم رشد و توسعه يافتند و آن ارتباطات دو طرفه، بازديد هاي حضوري مردم با نهاد علم و دستاوردهاي علمي و گفتگو و آموزش هاي تعاملي در محيطي غير آکادميک و در کنار خانواده و دوستان است. موزه هاي علوم و فناوري به وجود آمدند تا زندگي عامه مردم و بخصوص کودکان و نوجوانان را از نظر علمي تغذيه کنند. اين موزه ها در برنامه آموزش هاي غيررسمي يک رگ حياتي به حساب مي آيند. در موزه هاي علوم و فناوري، بين علم و جامعه ارتباط برقرار مي شود. موزه هاي علوم به مردم مي فهمانند که علم موضوعي تاثيرگذار در زندگي آن هاست. با بالارفتن درک عموم از علم، افراد اين قدرت را مي يابند که بتوانند به کمک علم کيفيت زندگي خود، خانواده و جامعه شان را بهبود بخشند. از مشخصه هاي موزه هاي علوم و فناوري، توجه به نمايش هاي تعاملي است. هر چند تمايز ميان مراکز علم و موزه هاي علوم و فناوري دشوار است، ولي موزه هاي علوم در کنار فراهم آوردن تجربيات مهيج براي تماشاچيان خود به ايجاد و حفظ مجموعه هايي از موضوعات، اشيا و فناوري هاي تاريخي و معاصر نيز مي پردازند.

بنابراين موزه هاي علوم و فناوري از علم و تاريخ توامان بهره مي گيرند تا هم علوم و فناوري و هم ريشه هايشان در گذشته را نمايش و نشان دهند علم و فناوري ريشه اي عميق و اساسي در ارزش ها و آمال بشري دارد. فرانک اپنهايمر، برنده جايزه نوبل، يکي از نظريه پردازان در حوزه موزه هاي علوم و فناوري و بنيانگذار کاوشکده ها در دهه ۷۰ معتقد است موزه هاي علوم با به کارگيري پنج حس اصلي و همچنين کنترل هاي احساس پيشين و پسين که اساس تعادل، حرکت و جابه جايي را تشکيل مي دهند، کنجکاوي نهفته افراد را بيدار کرده و براي عموم ارزشمند و مفرح هستند و به عنوان منبعي براي مدارس و برنامه هاي آموزش بزرگسالان به کار مي روند. بر همين اساس موزه علوم و فناوري جمهوري اسلامي ايران نيز با تصويب کليات طرح توسط هيات وزيران در سال ۱۳۸۱و تصويب اساسنامه موزه در سال ۱۳۸۴، سال ۱۳۸۹ تحت نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آغاز به کار کرد. در اهدافي که براي اين موزه تازه تاسيس ذکر شده مواردي چون ترويج علم و تثبيت تفکر علمي در ميان اقشار مختلف جامعه، معرفي علوم جديد با بهره گيري از روش هاي آموزشي نوين و بازسازي دستاوردهاي دانشمندان قبل و بعد از اسلام در جهت آشنايي مردم با ميراث و خدمات علمي و فني دانشمندان ايراني و ارتقاي خودباوري و تقويت غرور ملي در ميان جوانان و عامه مردم مد نظر قرار گرفته است. موزه علوم و فناوري جمهوري اسلامي ايران، به عنوان مرکزي براي آموزش غير آکادميک تمام سنين و محلي براي گردهمايي عموم و شکل گيري اجتماعات علمي و بازسازي و نگهداري از دستاوردهاي دانشمندان ايراني راه اندازي شده و دو گالري دائمي را به ترتيب در سال هاي ۸۹ و ۹۱ تاسيس کرده است. نظر به اهميت روايت تاريخ اختراع ابزار هاي علمي و تاريخ تکامل آنها در ۲۰۰۰ سال اخير و آگاهي از تحولات علمي و تکنولوژيکي در اين زمينه براي عموم و با توجه به اين نکته که براي فهم خوب يک موضوع و احراز تخصص در آن حوزه دانستن تاريخ آن کمک فراواني مي کند يکي از اين گالري ها که در محل کتابخانه ملي قرار دارد، به بازسازي دستاوردهاي دانشمندان تاريخ اسلام و ايران مي پردازد و در اين گالري محققان، دانشمندان و طراحان امروز ايران طبق اسناد و مدارک تاريخي معتبر، دستاوردهاي دانشمندان گمنام ايراني چون خازني، قوشچي، کرجي، برادران بني موسي و... را شناسايي و طراحي کرده و در نهايت به صورت اشياي بازسازي شده، فيلم، عکس، پوستر، نقاشي و ابزار هاي الکترونيک به نمايش درآورده اند. موزه علوم و فناوري ايران، امسال گالري ديگري نيز درخيابان سي تير احداث کرده که از مهر امسال فعاليت خود را آغاز کرد. در اين گالري بخش هاي مختلفي وجود دارد. يک مجموعه به فناوري هاي بومي ايران مي پردازد و فناوري هايي چون آسباد و عصارخانه در آن به نمايش گذاشته شده اند. در مجموعه ديگر مفاهيم علوم پايه اي دستمايه نمايش هاي تعاملي جذابي چون انتقال الکتريسيته، تخليه و بارگيري الکترون ها و... در دسترس تجربه بازديدکنندگان قرار گرفته است. همچنين در اين گالري مجموعه اي به نام جلوه هاي آفرينش وجود دارد که به روايت خلقت و آفرينش جهان و هستي مي پردازد. اين مجموعه از طريق نمايش ها و ابزار هاي تعاملي، بازديد کنندگان را به طور فعال در تفکر درباره پرسش هاي علمي و فناورانه مشارکت مي دهد تا براين شعار موزه هاي علوم و فناوريLearn،Play and Discover (بياموزيد، بازي کنيد و کشف کنيد) جامه عمل بپوشاند. اين موزه در کنار گالري هاي دائمي خود در تهران، سعي دارد با برگزاري نمايشگاه هاي سيار به اهداف خود در راستاي دسترسي به مخاطبان وسيع در سطح ملي و بين المللي، همه سطوح جامعه بزرگ ايراني را تحت پوشش آموزش هاي تعاملي قرار دهد. در همين خصوص بعد از تجربه نمايشگاه هاي سيار متعدد در داخل استان تهران، در ارديبهشت امسال نمايشگاهي را باعنوان دستاوردهاي دانشمندان تاريخ اسلام و ايران در محل بنياد علمي حريري در بابل برپا کرد. در اين نمايشگاه سيار ده روزه، ۱۸ شيء بازسازي شده از دانشمندان گمنام ايراني و چند نمونه از فناوري هاي بومي ايران در معرض ديد شهروندان و دانش آموزان و دانشجويان بابلي قرا گرفت و نزديک به ۲۰۰۰ نفر شامل ۴۰ مدرسه از استان مازندران از اين نمايشگاه بازديد کردند. اين موزه بار ديگر، نمايشگاه سياري را در بيست و دوم مهر تا چهارم آبان امسال در استان همدان و با همکاري دانشگاه بوعلي و سازمان دانش آموزي برپا خواهد کرد. موزه علوم و فناوري هم چنين مشارکت فعال در فعاليت هايي دارد که به بزرگداشت علم و دستاوردهاي علمي مي پردازند. همکاري در برگزاري هفته علم و راه اندازي نشست هاي علمي در حوزه ترويج علم و ذره هيگز از آن جمله هستند. اين موزه هم چنين سعي مي کند از انتشارات و فعاليت هاي علمي حمايت کند و کتاب و کتابچه هايي را هم چون شناسه موزه هاي ايران، معيارالعقول و مديريت و نوآوري از طريق راه نقشه فناوري در حوزه به چاپ رسانده و تعدادي نيز در دست چاپ دارد. برگزاري همايش هاي سالانه با حضور مدعوين بين المللي متخصص و کارگاه هاي آموزشي و برگزاري تورهاي علمي از ديگر فعاليت هاي اين موزه در راستاي توسعه علمي جامعه و برانگيختن تمايل طبيعي افراد به دانش است. در حالي که تاسيس موزه علوم و فناوري جمهوري اسلامي ايران يکي از مهم ترين فعاليت هاي سال هاي اخير در جهت ترويج علم و همگاني سازي علم بوده و با توجه به اين که اين موزه گام هاي مثبتي در اين جهت برداشته، ولي اين ظرفيت در دسترس از ديد مسئولان و سکانداران عرصه سياستگذاري ترويج علم در ايران مغفول مانده و با کمبود امکاناتي که دارد از جمله حتي نداشتن زمين و ساختمان مشخص و مشکلات بودجه اي، با اين که هم چنان فعال است و به پيش مي رود اما با موزه هاي علوم و فناوري دنيا فاصله زيادي دارد.
 
نويسنده: سونا آقابابايي
منبع: روزنامه جام جم

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 38480 -1 -1

کامپیوتر
هوافضا
صنایع الکترونیکی
نجوم
مقالات عمومي
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse