مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ يکشنبه ۲ آذر -اِلأَحَّد ٣٠ محرم ١٤٣٦ - Sunday November 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  340   بازدید    تاریخ درج مطلب  5/10/1391    
 
 
تخصصی به نام طراحی اکشن در سینما و تلویزیون

  سه سال گذشت. نیمه های اردیبهشت ۸۸ بود که پیمان ابدی، طراح بادانش صحنه های اکشن سینما و تلویزیون، سر صحنه تصویربرداری تله فیلم«چشم های نامحسوس» ساخته سید محسن موسویان دچار حادثه ای دلخراش شد و جان باخت. پیمان جلالی ابدی متولد یازدهم آبان ۱۳۵۱ در محله یوسف آباد تهران بود. او در شش سالگی به ورزش اسکی پرداخت و در ۱۲ سالگی برای ادامه تحصیل به شهر کلن آلمان سفر کرد. رشته تخصصی ورزشی او شیرجه بود و در مسابقات قهرمانی جهان، اروپا و آلمان ۳۷ مدال کسب کرد و در پی شیرجه منحصربه فردش در فرانکفورت موفق به ثبت نام خود در رکوردهای گینس شد.

او عضو تیمAction concept (یکی از چهار تیم برتر اکشن جهان) بود و با طراحی و اجرای صحنه های اکشن در پروژه های مشهوری نظیر هشدار برای کبرا ۱۱، پلیس های موتورسوار، ۱۰۰ درجه، دلقک و فرشتگان وحشی مهارت های علمی و فنی خود را به نمایش گذاشت. پیمان ابدی سال ۱۳۸۵ به ایران بازگشت و یک آموزشگاه حرفه ای اکشن تاسیس کرد. پیمان ابدی بیستم آذر ۱۳۸۶ با ساناز نوروززاده ازدواج کرد.

نوروززاده پس از مرگ غیرمنتظره این بدلکار، سرپرستی تیم او را به عهده گرفت. او دانش آموخته مهندسی منابع طبیعی ـ محیط زیست است و مدرک کارگردانی سینما و تدوین از وزارت ارشاد دارد. نوروززاده در سمت مدیر و طراح اکشن، همراه گروه ویژه اش و هم چنین بانوان موتور کراس نورا نراقی و شهرزاد نظیفی در فیلم«شهر اسفنجی» صحنه های اکشن را خلق کرد و نام خود را به عنوان اولین زن ایرانی طراح صحنه های اکشن در ایران ثبت کرد. دیدگاه های او درباره شرایط بدلکاری در سینما و تلویزیون را از نظر می گذرانید.

 

 

تخصصی به نام طراحی اکشن: در پروژه های سینمایی و تلویزیونی طراحی بخش های حادثه ای کار را به عهده می گیرم و پس از خواندن کامل فیلمنامه، براساس نیاز فضای قصه، صحنه های اکشن را طراحی می کنم. البته در ایران معمولا صحنه های اکشن توسط کارگردان و نویسنده مشخص و براساس آن کار طراحی آغاز می شود؛ اما در شکل استاندارد آن، طراحی صحنه های اکشن، تخصصی جداگانه می طلبد. طراح اکشن می تواند با تغییر زاویه دوربینی که به فیلمبردار پیشنهاد می کند در اجرا و باورپذیری صحنه های اکشن موثر عمل کند.

ارتقای کیفی با حضور ابدی: حضور مرحوم پیمان ابدی در ارتقای کیفی حوزه اکشن، بدلکاری و جلوه های ویژه فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی ایرانی اثرگذار بوده است. او با دانش و تجربه، این بحث را به سینما و تلویزیون ایران آورد، به اصول حرفه ای پایبند بود و می دانست در همه جای دنیا، واحد اکشن از واحد درام جداست و کارگردانی و فیلمبرداری مستقلی دارد.

بدلکاری، نیازمند حمایت است: حوزه بدلکاری و اجرای صحنه های حادثه ای در سینما و سریال های تلویزیونی نیازمند حمایت ویژه تری است و وضعیت که این فن در شرایط فعلی از آن برخوردار است، آرمانی نیست. متاسفانه امروزه تهیه کنندگان کمتر به این حوزه توجه دارند و بودجه و امکانات لازم را برای این بخش در نظر نمی گیرند و به بحث بیمه بدلکاران هم توجهی نمی کنند. من همیشه به امنیت اعضای گروهم توجه داشته ام و امیدوارم با توجه و عنایت مسئولان، این بخش به وسایل روز دنیا تجهیز شود و بدلکاران بتوانند در شرایط حرفه ای تری به فعالیت بپردازند که البته متاسفانه تا امروز خبری از آن نیست.

قوت قلب: همان طور که اشاره کردم، حضور مرحوم ابدی برای بدلکاری کارهای نمایشی کشورمان یک قوت قلب بود و حالا که نیست، جای خالی او احساس می شود. شاید بتوانم بگویم با توجه به اتفاق تلخی که برای پیمان رخ داد، از حضور در این حرفه دلسرد شده ام، اما ادامه مدل فعالیت او در این عرصه، تنها دغدغه ام از این حضور است.

نویسنده: احمد محمداسماعیلی 

منبع: روزنامه جام جم

 

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :5.0 از 5 امتياز است.


12345
2 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 40296 -1 -1

سینما
ادبیات
کتاب و کتابخوانی
هنری
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse