مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر -اِلأَربِعا ٢٧ ذو الحجه ١٤٣٥ - Wednesday October 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  391   بازدید    تاریخ درج مطلب  5/9/1388    
 
 
وجه تسميه روز عرفه

روز عرفه از ايام باشكوه و عظيم است. روزي است كه در‌هاي آسمان را براي پذيرش تضرع ‌هاي عاشقانه‌ بندگان ذات اقدس اله مي ‌گشايند. آري باز هم فرصت براي بازگشت انسان به اصل و جايگاه اعلي اوليه‌اش را فراهم مي‌كنند، چقدر بزرگوارند و بزرگوارانه رفتار مي ‌كنند. چقدر ظلم كرديم! چقدر ناديده گرفتيم آن همه رحمت را! ولي باز هم دعوت مان مي‌ كنند و مي ‌خواهند هم چو شب قدر به ارزش و منزلت خود نائل شويم. آري روز عرفه، روزي است كه حق تعالي بندگان خويش را به عبادت و اطاعت خود دعوت كرده و از آن سوي سفره جود خود را براي آن ها گسترانيده است.
شيطان را در اين روز در غل و زنجير مي ‌كشد و باز هم زمينه پيروزي انسان را بر نفس فراهم مي ‌كند. امام صادق(ع) فرموده‌اند: اگر شخص گناه‌ كاري نتواند در شب‌ هاي قدر خود از قدر و منزلت خود به نحو احسنت استفاده كند و بهره گيرد، مي ‌تواند در اين روز از امتيازات برخورداري از رحمت الهي برخوردار شود.1

وجه تسميه روز عرفه:

1. آورده‌اند كه: زماني‌ كه جبرييل مناسك حج ابراهيمي را به ابراهيم خليل‌الله مي ‌آموخت، چون به عرفه رسيد به او گفت: (عرفت) و او پاسخ بلي را داد - لذا به اين نام خوانده شد.
2. هم چنين آورده‌اند كه: مردم از اين جايگاه به گناه خود اعتراف مي ‌كنند و بعضي آن را از جهت تحمل و صبر و رنجي مي ‌دانند كه براي رسيدن به آن بايد متحمل شوند، چرا كه يكي از معاني«عرف» صبر و شكيبايي است.2
3. هم چنين در روايتي آمده كه آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به كره خاكي در اين سرزمين يكديگر را يافتند و به همين دليل عرفات و اين روز عرفه نام گرفته است.3

پيشينه‌ وقوف در عرفات:

عرفات جمع عرفه به معناي شناخت است و از آن جا كه آن جا وادي شناخت و معرفت خدا و نفس و خود است، عرفات نام گرفته است.

الف) حضرت آدم و عرفات: «فتلقي آدم من و به كلمات فتاب عليه انه هو التواب الرحيم» آدم از پروردگارش كلماتي دريافت داشت و با آن به سوي خدا بازگشت و خدا توبه‌ او را پذيرفت؛ چرا كه او توبه پذير است. طبق روايت امام صادق(ع)، آدم پس از خروج از جوار خدا و فرود به دنيا چهل روز هر بامداد بر فراز كوه صفا با چشم گريان در حال سجود بود، جبرييل برآدم فرود آمد پرسيد: چرا گريه مي ‌كني؟ گفت: چرا گريه نكنم در حالي كه خداوند مرا از جوار و بارگاهش بيرون راند و در دنيا فرود آورد. جبرييل گفت: اي آدم، به درگاه خدا توبه كن و به سوي او بازگرد آدم گفت چگونه توبه كنم؟ جبرييل او را در روز 8 ذي ‌حجه به مني برد، آدم شب را در آن جا ماند و صبح با جبرييل به عرفات رفت. پس از نماز عصر آدم را به وقوف در عرفات واداشت و كلماتي را كه از پروردگار دريافت كرده بود به وي تعليم داد. بگو اي آدم: سبحانك اللهم و بحمدك لا اله ‌الا انت عملت سوء و ظلمت نفسي و اعترفت بذنوبي اغفرلي انك انت الغغور الرحيم.
آدم تا هنگام غروب آفتاب هم چنان دستش به آسمان بلند بود و با تضرع اشك مي ‌ريخت، وقتي كه آفتاب غروب كرد، همراه جبرييل روانه مشعر شد و شب در آن جا وقوف كرد و صبحگاهان با كلماتي به دعا پرداخت و به درگاه خدا توبه كرد و خدا توبه او را پذيرفت چرا كه او توبه‌ پذير است. همين مطلب را شيخ صدوق در كتاب«امالي» در روايتي از امام حسن(ع) نقل مي ‌كند كه آن حضرت فرموده است: شخصي يهودي خدمت رسول خدا آمد، او از افراد داناي يهود بود از پيامبر سؤالاتي نمود، يكي از سؤالاتش به اين قرار بود، چرا خداوند به بندگانش امر نمود تا بعد از ظهر در صحراي عرفات وقوف نماينده پيامبر اكرم(ص) فرمودند: ساعتي است كه حضرت آدم(ع) در آن ساعت مرتكب معصيت(گناه اولي) شد و خداوند بر امت من واجب نمود تا در بهترين مكان ‌ها وقوف نمايند و نزد او تضرع و دعا نمايند تا بهشت را مجدداً در اختيار آن ها نهد و آن ساعتي كه مردم از عرفه مي ‌روند يعني مغرب،‌ ساعتي است كه حضرت آدم(ع) در آن ساعت از خداوند خويش سخناني را فرا گرفت و خداوند با رحمت خود بر او بازگشت و توبه را پذيرفت(چرا كه توبه ‌پذير و مهربان) است. و ايشان فرمودند: به خدا قسم كه براي آسمان ‌ها دري است از رحمت و توبه و حاجات، احسان و كرم و بخشش و تمام كساني كه در عرفات اجتماع مي ‌كنند شايسته‌ اين صفات هستند. زماني‌ كه آن ها مي ‌خواهند از صحراي عرفه خارج شوند خداوند ملائكه‌اش را گواه مي ‌گيرد كه همه آنان را از آتش جهنم نجات دادم و بهشت را بر آنان واجب گرداندم.

ب) حضرت ابراهيم در عرفات: در صحراي عرفات جبرييل پيك وحي الهي، مناسك حج را به ابراهيم(ع) آموخت و ابراهيم(ع) هر يك از مراحل آن را با خلوص و عابدانه برپا داشت و نداي عرفت را در آن سرزمين سر داد.

ج) صحراي عرفات همايش شناخت و خودسازي سرور شهيدان عالم حسين ‌بن علي (ع): امام حسين(ع) در بعد از ظهر روز عرفه همراه با فرزندان و ياران خود در صحراي عرفات وقوف كرد. وي در آن جا بزرگترين همايش خودسازي و شناخت را در قالب ژرف‌ ترين كلمات به ظهور رسانيد. سخناني كه از اعماق وجودش نشأت مي ‌گرفت آن چنان والاست كه آدمي را به تفكر وا مي ‌دارد، برخي از موضوعات آن به شرح زير است:
1- ايشان دعاي خود را با ستايش خداوند آغاز مي ‌كند، ستايشي زيبا و يكتا. «ستايش خداوندي را سزاست كه چيزي قضايش را دور نمي‌ سازد و از اعطا و بخشش او جلوگيري نمي ‌كند و هيچ آفريننده‌اي آفرينش او را ندارد و او سخاوتمندي بي ‌انتهاست».
2- بيان گوشه‌اي از نعمت ‌هاي بي ‌پايان خداوند كه انسان را در تمام مراحل رشد تكامل در بر گرفته و ياد از مهر مادر و مواظبت و پرستاري آنان را از الطاف خداوند مي ‌‌شمرد.
3- به شكر نعمت ‌هاي الهي اشاره مي ‌كند و خود را از اداي يك شكر نيز عاجز مي ‌داند.
4- استغفار و انابه عاجزانه به درگاه خداوند و طلب مغفرت از بارگاه حق تعالي. هر فرازي از اين دعا دريچه‌اي از عشق و نور و محبت و توحيد را در دل انسان مي‌ گشايد. ايشان با اين دعا در صدد است انسان و خدا را بشناساند و نزديكي آن دو را به هم نمايان كند. اين نيايش منطقي ‌ترين رابطه خدا با انسان را توضيح مي ‌دهد. ايشان با همه وجود حضور خداوند و احاطه و اشراف او به همه ذرات هستي و نفوذ علم و قدرت و حيات او را به تك‌تك ذرات و موجودات عالم مشاهده مي ‌نمايد و آن چه را مي ‌بيند بر زبان مي ‌راند.
5- فراگيري راه تعليم و تربيت از خدا.
6- شناخت و درخواست بهترين مسألت ‌ها.
7- تعليم مفاهيم و ادبيات قرآن.

پي نوشت ها:
1. كافي، ج 2، صفحه 66.
2. فرهنگ دهخدا، ج 10، ص15818.
3. رسول جعفريان، آثار اسلامي مكه و مدينه، نشر مشعر.
4. مفاتيح الجنان.

منبع: سايت راسخون

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 4323 -1 -1

اخلاق
ادیان و مذاهب
مهدویت
اهل بیت (ع)
فلسفه و عرفان
احکام اسلامی
قرآنی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse