مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان -اِثَّلاثا ٢١ ربيع الاول ١٤٤١ - Tuesday November 2019
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  1336   بازدید    تاریخ درج مطلب  6/1/1392    
 
 
جامعیت دین اسلام از دیدگاه سیدجمال الدین اسد آبادی
 

سید جمال در نشریات و خطابه‏های خود کوشش‏ داشت مسلمانان را عمیقا مؤمن سازد که اسلام قادر است به عنوان یک مکتب‏ و یک ایدئولوژی مسلمانان را نجات و رهائی بخشد و به استبداد داخلی و استعمار خارجی پایان دهد و بالاخره به مسلمانان عزت و سعادت ارزانی دارد. مسلمانان باید مطمئن باشند که برای تأمین سعادت خود نیاز به مکتب‏ دیگر ندارند و نباید به جانب مکتب دیگر دست دراز کنند. از اینرو در آثار و نوشته‏های خود به ذکر مزایای اسلام می‏پرداخت از قبیل‏ اعتبار دادن به عقل و برهان و استدلال، و از قبیل اینکه تعلیمات اسلام بر اساس شرافت فرد انسانی و قابلیت او برای رسیدن به هر تعالی به استثنای‏ نبوت است، و از قبیل این که اسلام دین علم است، دین عمل و سختکوشی‏ است، دین جهاد و مبارزه است، دین اصلاح و مبارزه با فساد و امر به‏ معروف و نهی از منکر است، دین عزت و عدم قبول ذلت است، دین‏ مسئولیت است و سید مخصوصا روی توحید اسلامی و این که اسلام توحید را جز بر مبنای یقین‏برهانی پذیرفته نمی‏داند و اینکه توحید برهانی و استدلالی ریشه سوز همه‏ عقائد باطله است تکیه فراوان داشت و معتقد بود جامعه‏ای که معتقد باشد اساسیترین معتقداتش را باید با نیروی برهان و یقین، نه ظن و تخمین و نه تعبد و تقلید به دست آورد کافی‏ است که زیر بار خرافه و اوهام نرود. پس باید مردم را به توحید برهانی‏ دعوت کرد تا احترام واعتبار عقل از نظر دینی برای آن ها مسلم و مسجل‏ گردد.  

 

 

 

به همین جهت سید برای فلسفه الهی اسلامی ارزش قائل بود. فلسفه تدریس‏ می‏کرد و پیروان خویش را به آموختن حکمت الهی اسلامی تشویق می‏کرد. شاگرد وفادارش محمد عبده را به مطالعه فلسفه وادار نمود. گویند عبده دو دستنویس از " اشارات " بوعلی به خط خود نوشته و یکی را به ستایش از سید پایان داده است. ظاهرا در اثر همین تشویق سید بود که عبده به چاپ‏ و نشر برخی کتب فلسفی پرداخت، " نجات " بوعلی و همچنین " البصائر النصیریه " ابن سهلان ساوجی و علی‏الظاهر قسمتی از " منطق المشرقیین " بوعلی را برای اولین بار چاپ و نشر کرد. احمد امین در کتاب " ظهر الاسلام " می‏گوید فلسفه با فکر شیعی سازگارتر است تا فکر سنی. بعد اینچنین دلیل می‏آورد: " در زمان فاطمیان که شیعه بودند و بر مصر حکومت می‏کردند، فلسفه در مصر رواج داشت. با رفتن فاطمیان و حلول روح سنی، فلسفه از مصر رخت بر بست. در عصر اخیر سید جمال که گرایش شیعی داشت به مصر آمد، بار دیگر فلسفه در مصر رواج یافت ".و باز به دنبال همین برنامه که می‏خواست اسلام را مکتب و ایدئولوژی‏ جامع و بی‏نیاز کننده معرفی کند به دفاع از انتقادهائی که از اسلام در اروپا می‏شد پرداخت. در اروپا علیه اسلام تبلیغ می‏شد که اسلام دین جبری و قضا و قدری است و آزادی فرد رانفی می‏کند و علت انحطاط مسلمانان اعتقاد آن ها به قضا و قدر جبری و کور است ومی‏گفتند اسلام ضد علم است، دوری مسلمانان از علم را باید در تعلیمات‏ خود اسلام جست. سید در مجله عروةالوثقی و در مقاله‏ای مستقل، از نظریه‏ اسلام در باره قضا و قدر دفاع کرد و آن را در شکل اسلامیش نه تنها عامل‏ انحطاط ندانست، بر عکس عامل ترقی و تعالی شمرد.

منبع: سایت نورپرتال

 

 

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 44134 -1 -1

مدیر کل
ریاست سازمان
حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله)
حضرت امام خمینی (ره)
مصاحبه عمومي
سخنرانيها
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse