مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان -اِثَّلاثا ٢١ ربيع الاول ١٤٤١ - Tuesday November 2019
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  1183   بازدید    تاریخ درج مطلب  1/2/1392    
 
 
احكام بين المللي اسلام
 

آيت الله جوادي آملي: احكام بين المللي قرآن از جمله ظلم ستيزي و عدالت خواهي، اختصاص به يك ملت يا يك دين خاص ندارد و شامل همه افراد عالم مي شود كه از آن ها با عنوان احكام انساني نيز ياد مي شود. يعني رعايت عدل لازم است، چه افراد مسلمان باشند و چه نباشند و ظلم و ستم نيز حرام است و اين موضوع تنها اختصاص به افراد موحد يا ملحد ندارد1.

 

راهكارهاي حسيني و يزيدي در اداره كشور:

 

آيت الله شيخ مجتبي تهراني: عمربن سعدقيام امام حسين(ع) را مادي مي ديد و براي جلوگيري از قيام امام سه اهرم پيشنهادي پول، تهديد امام كه كشته مي شوي و تحميق امام كه مردم را به كشتن مي دهي، به كار گرفت. ... اگر كسي به تاريخ نگاهي بيندازد، مي بيند كه قيام امام حسين(ع) در جهت مقابله خداخواهي با خودخواهي بوده است و هم چنين مي بيند چگونه يزيد در آن زمان براي نگه داشتن مقام خود از باورهاي مردم سوءاستفاده مي كرد. ... مردمي كه اظهار متديني و مسلماني مي كنند به دو دسته تقسيم مي شوند؛ دسته اي دين و اسلام را براي حفظ دنيايشان سپر قرار مي دهند و براي نگه داشتن مقام و منزلت مردم را فريب مي دهند و دسته اي ديگر كساني هستند كه براي حفظ دين و اسلام، خودشان را سپر و دنياي خود را براي دين فدا مي كنند. ... مؤمن، آن كسي است كه دنيا را مانند امام حسين(ع) فداي دينش كند و حكومت ديني، آن حكومتي است كه بر طبق دين اسلام باشد و از باورهاي مردم به وسيله دين سوءاستفاده نشود2.

 

 

نقش انذار در اطاعت خدا:

 

آيه الله مصباح يزدي: وقتي انسان حاضر به پذيرش قيد و بندي مي شود كه احساس كند اگر اين كارها را نكند خطر عظيمي او را تهديد مي كند؛ يعني بزرگترين عامل حركت انسان مخصوصاً در پذيرفتن محدوديت، خوف از خطر است. حتي احتمال جلب منفعت آن قدر اثر ندارد. از اين رو، روش انبيا در ايجاد انگيزه در مردم براي اطاعت خدا، بيشتر توجه دادن به خطرها، انذار و هشدار است و اصولا يكي از اسماي عام پيامبران «نذير» يعني «انذار كننده» است.3

 

رابطه علم و دين:

 

آيت الله سبحاني: علم و ايمان در منطق وحي، در كنار هم هستند و از يكديگر جدايي ندارند و اگر امروز بحث هايي از قبيل جدايي دين از علم مطرح مي شود، بايد دانست كه نشأت گرفته از تفكر غربي است. غربي ها از ابتدا بحث جدايي دين از علم را نداشتند، بلكه اول بحث مخالفت دين با عقل و مخالفت دين با فلسفه را دامن مي زدند كه سال هاي سال روي اين قضيه كار شد، اما جدايي دين از علم كه با فرم جديد مطرح مي شود، به تازگي شروع شده است. غربي ها، مجبورند بحث جدايي علم از دين را عنوان كنند، چون مبناي فكري آن ها كتاب مقدس است و علم هم در كتاب مقدس آن ها مقدس نيست و شاهد اين گفته خود را هم رانده شدن حضرت آدم(ع) از بهشت برين بعد از عالم شدن مي دانند.4

 

تقدم امر به معروف و نهي از منكر در عرصه نظام:

 

آيت الله سيداحمد خاتمي: حفظ نظام اسلامي با انجام فريضه امر به معروف و نهي از منكر ميسر مي شود. انجام امر به معروف و نهي از منكر در عرصه يك نظام مهمتر از عرصه فردي است، زيرا «الناس علي دين ملوكهم» در حوزه نظام، دولت، قوه قضاييه، قوه مقننه و ساير قواي كشور اين فريضه نبايد رنگ ببازد.5

 

لزوم اصلاح حكومت ها:

 

آيت الله نوري همداني: نخستين رسالت انبيا و اولياي الهي نيز ايجاد حكومت اسلامي بود و تا زماني كه حكومت فاسد سرنگون نشود، انسان ها به سلامت و سعادت نمي رسند. ... امام حسين(ع) نيز براي سرنگوني حكومت فاسد قيام كرد، چرا كه حكومت براي انسان ها سرنوشت ساز بوده و پيشرفت در مسائل فرهنگي، تعليم و تربيت، مسائل سياسي و اقتصادي وابسته به حكومت است.6

 

عاشورا و تكليف سياسي. اجتماعي:

 

دكتر حسن رحيم پور: قيام عاشورا نهي هاي اسلام را معرفي كرد شرك را تبيين كرد، كربلا اهداف سياسي اسلام را روشن كرد؛ نمي شود گفت من مسلمانم و علاقه به سياست ندارم، سياست را نمي توان در رديف فوتبال و مهماني ها و تفريحات قرار داد؛ سياست جزء تكليف ها است و مثل نماز واجب البته منظور ما سياست علوي و حسيني است كه جزو دين است نه سياست بازي. ... وظيفه ما قيام براي قسط است كسي كه دين و سياستش را جدا مي داند جنبه هاي بي خطر دين را قبول مي كند يعني همان كاري كه معاويه و يزيد كردند، زهير زماني در سپاه معاويه بود سپس مدتي ترك سياست كرد و حتي با ملاقات امام حسين(ع) مخالفت كرد و گفت من سياست را كنار گذاشته ام امام به او فرمود نمي تواني از كنار من بي تفاوت عبور كني.

 

نبرد تنزيل و تأويل:

 

دكتر حسن رحيم پور: برخي با پرچم مذهب به جنگ مذهب مي آيند؛ به فرموده پيامبر اكرم(ص)، دو نبرد وجود دارد، يك نبرد براي اينكه اصل اسلام، مستقر و پيروز شود كه به آن «تنزيل» مي گويند و يك نبرد براي تفسير صحيح اسلام است كه «تأويل» نام دارد و در آن يك طرف اسلام خالص دارند و طرف ديگر اسلام تحريف شده را دنبال مي كنند. ... امام حسين(ع) مي فرمايند خداحافظ اسلام اگر حاكميت به نام اسلام باشد اما قدرت در دست كساني هم چون يزيد باشد زيرا باطن چنين حكومتي، كفر است ولي با ادبيات اسلام. هم چون بني اميه كه اجازه نمي دادند جنبه سلبي اسلام (كه با شرك مخالف) است، درست مطرح و معرفي شود تعليم ايمان را ظاهرا آزاد مي گذاشتند اما اجازه نمي دادند شرك معرفي و شفاف سازي شود. آن جا كه اسلام به نفعشان بود حرفي نداشتند اما نهي هاي اسلام و آنجا كه اسلام با آن ها مخالف بود اجازه معرفي نمي دادند تا وقتي مردم را با ظاهر اسلام به راه شرك مي برند مردم متوجه نشوند.7

 

پی نوشت ها :

 

1. مركز خبر حوزه، 12/9/98

2. خبرگزاري رسا، 42/9/98

3-شرح خطبه فدكيه، جلسه 63

4. مركز خبر حوزه، 92/9/98

5. خبرگزاري رسا، 22/9/98

6. خبرگزاري فارس، 81/9/98

7. خبرگزاري رسا، 42/9/98

 

منبع: سایت نورپرتال

 

 

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 45660 -1 -1

مدیر کل
ریاست سازمان
حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله)
حضرت امام خمینی (ره)
مصاحبه عمومي
سخنرانيها
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse