مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور -اِثَّلاثا ٧ ذو القعده ١٤٣٥ - Tuesday September 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  137   بازدید    تاریخ درج مطلب  10/4/1392    
 
 
مهدي، عدالت، ذوالفقار در سروده‌هاي شاعران
 

 

آنان كه واژه عدالت را حتي يك بار شنيده‌اند و نام علي(ع) حتي يك‌بار به گوششان خورده به خوبي مي‌دانند كه ميان اين دو پيوندي ناگسستني برقرار است. علي با عدالتش شناخته مي‌شود و عدالت نيز با علي معنا پيدا مي‌كند. ذوالفقار نيز حقيقتي است كه نماد برقراري عدالت علوي است. از سوي ديگر ذوالفقار، يادگار علي است براي فرزندش مهدي(عج)، كه مي‌آيد و با حضور سبزش، جهان دوباره طعم حكومت عدل چهارساله علي را مي‌چشد. اين امر انعكاسي زيبا در شعر شاعران معاصر داشته و آنان با دقت و ظرافت، اتفاق «مهدي»، «عدالت» و «ذوالفقار» را بازگو مي‌كنند. در اين مختصر به برخي سروده‌هاي مهدوي كه نويدبخش عدالت است و با حقيقت نمادين ذوالفقار نيز پيوند مي‌خورد اشاره مي‌شود. مشفق كاشاني خطاب به امام(عج) مي‌گويد:

 

  

 

چو جان مصور چو عدل مجسم

به رفع ستم از سفر خواهد آمد

سپيده كاشاني نيز چنين مي‌سرايد:

آنگه كه بشكوفد آن گل، بر شاخسار عدالت

از هر طرف لاله‌زاري، بانگ هزاري بيايد

 

مرتضي نوربخش آمدن امام را مصادف با جهاني شدن عدالت مي‌داند:

 

با تو، اصل عدل عالم‌گير خواهد شد

با تو رنگ زندگي تغيير خواهد كرد

 

زكريا اخلاقي هم شرط برپايي دولت كريمه را شكست جور و ستم معرفي مي‌كند:

 

نخوت جور و جفا در قدم عدل شكست

آيت صلح و صفا، دولت قرآن آمد

 

سنجري با ادبيات زيباي خود تصوير امام و عدالت ايشان را چنين رقم مي‌زند:

 

شب ظهور تو اي آخرين ستاره عدل

به پاي بوس تو هفت آسمان به خاك افتد

٭ ٭ ٭

تو بي‌كرانه عدلي و در برابر تو

درفش ظلم كران تا كران به خاك افتد

٭ ٭ ٭

تو كهكشان عدالت فروغ ايجادي

كه با اشاره تو كهكشان به خاك افتد

 

تكيه كردن بر مسند عدل تصوير ديگري است كه در شعر محمدتقي مجاهدي آمده است:

 

قاف تا قاف جهان پر شد ز ظلم اي حجت حق!

تكيه زن بر مسند عدل الهي، داوري كن

او در بيتي ديگر از همين غزل مي‌گويد:

تا به كي چرخ ستمگر بر مدار ظلم گردد؟

تا كند اندر مدار عدل گردش، محوري كن

 

اما فراگيري اين عدالت جز به مدد يادگار گرانمايه علي(ع) ذوالفقار صورت نمي‌گيرد. چنان كه حميد سبزواري مي‌سرايد:

 

جهان نشسته به خون اي خدا چه بيداد است

درخش صاعقه ذوالفقار مي‌خواهم

و در غزلي ديگر مي‌آورد:

از اين حصار كه سدّ دل است ديوارش

دري به غيرت تيغ دو پيكري بگشاي

تو را كه قدرت بازوي حيدري باشد

غضنفرانه برآشوب و خيبري بگشاي

 

مشفق هم سيماي امام(ع) به گاه آمدن را با قرآن و ذوالفقار همراه مي‌بيند:

 

به يك دست قرآن و در دست ديگر

برآورده تيغ دو سر خواهد آمد

 

سنجري به «ذوالفقار» قسم ياد مي‌كند و مي‌گويد:

 

به ذوالفقار عدالت نشان تو سوگند

كه ظلم در قدم راستان به خاك افتد

 

سيداكبر ميرجعفري در انتظار آن است تا آذرخش از شمشير امام(ع) درخشيدن بگيرد:

 

باور كن اين ابرها هم، ذوق چكيدن ندارند

تا آذرخشي نخيزد از ذوالفقاري كه داري

 

نگاه محمدظاهر احمدي به ذوالفقار هم، تازه و بديع است:

 

با ذوالفقار اي آخرين بازوي حيدر

بشكاف اينك فرق «مرحب»هاي تازه

 

در خيال صالح محمدي امين، ذوالفقار در دستان پر صلابت امام(عج) معجزاتي شگفت مي‌كند:

 

معجزات ذوالجلال تو شكوه ذوالفقار

دست‌هايت طالب خون خدا در كربلاست

 

سيد محمد غفاري هم يادگار علي(ع) را نزد فرزندش مهدي(عج) چنين ترسيم مي‌كند:

 

ز بازوان توانمند او به تارك خصم

طبيب بارقه ذوالفقار مي‌آيد

و سرانجام سپيده كاشاني اتصال علي(ع) و عدالت و ذوالفقار و مهدي(ع) را اين‌گونه مي‌سرايد:

 

ز كعبه عزم سفر كن، به اين ديار بيا!

چو عطر غنچه نهان تا كي؟ آشكار بيا!

حريم دامن نرجس شد از تو رشك بهار

گل يگانه گلزار روزگار، بيا!

تويي، تو نور محمد، تو جلوه‌يي ز علي

تو سيف منتقمي، عدل پايدار بيا!

ز اشك و خون دل، اين خانه شستشو داديم

بيا به مشهد عشاق بي‌قرار! بيا!

زمان، گذرگه پژواك نام نامي توست

زمين ز رأي تو گيرد مگر قرار، بيا!

ميان شعله غم سوخت هجرنامه ما

بيا كه گويمت آن رنج بي‌شمار، بيا!

زلال چشمه تويي، روح سبزه، رمز بهار

بيا كه با تو شود فصل‌ها، بهار بيا

براي آن كه نشاني تو اي مبشّر نور

درخت خشك عدالت به برگ و بار، بيا!

براي آمدنت، گرچه زود هم ديرست!

شتاب كن كه برآري ز شب دمار، بيا!

 

نویسنده: سهيلا صلاحي اصفهاني

منبع: سایت نورپرتال

 

 

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 48532 -1 -1

اخلاق
ادیان و مذاهب
مهدویت
اهل بیت (ع)
فلسفه و عرفان
احکام اسلامی
قرآنی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse