مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور -اِثَّلاثا ٧ ذو القعده ١٤٣٥ - Tuesday September 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  2046   بازدید    تاریخ درج مطلب  11/11/1388    
 
 
عوامل موثر در رشد و پرورش شخصيت اجتماعي دانش‌آموزان

معلم از دير باز نقش مهمي در پرورش شخصيت اجتماعي و اجتماعي شدن دانش‌آموزان داشته است، اما قبل از اين كه به نقش معلمين عزيز در اجتماعي كردن كودكان بپردازيم، تعريفي از شخصيت ارائه دهيم.
كلمه شخصيت برابر معادل كلمه Personality در حقيقت از ريشه لاتين persona گرفته شده كه به معناي «نقاب يا ماسكي» بود كه در يونان و روم قديم بازيگران تئاتر بر چهره مي‌گذاشتند. اين تعبير تلويحاً اشاره دارد بر اين مطلب كه شخصيت هر كس ماسكي است كه او بر چهره خود مي‌زند تا وجه تميز او از ديگران باشد، پس نبايد اين تعريف شخصيت از ديدگاه روان‌شناسان چنين است.
شخصيت: عبارتست از مجموعه ويژگي‌هاي جسمي، روان، و رفتاري كه هر فرد را از افراد ديگر متمايز مي‌سازد.
معلمين عزيز بايد به اين نكته توجه كافي داشته باشند كه رشد اجتماعي دانش‌آموزان از جنبه‌هاي مهم و قابل توجه در فرايند اجتماعي شدن و شكل‌گيري شخصيت اجتماعي است، البته جنبه‌هاي بدني، ذهني، عاطفي، اخلاقي و معنوي نيز در جريان رشد مهم هستند. مقاله موجود به معلمين عزيز كمك مي‌كند تا در شناسايي استعدادهاي اجتماعي شدن دانش‌آموزان موفق باشند.

دانش‌آموزان رشد يافته اجتماعي داراي چه ويژگي‌هايي هستند؟

1- selfconspek (اعتماد به نفس) بالايي برخوردارند.
2- براي خود و ديگران احترام قائل‌اند.
3- مسئوليت كارهاي خود را مي‌پذيرند.
4- در فعاليت‌هاي گروهي شركت مي‌كنند.
5- دچار ترس و اضطراب‌هاي اجتماعي نيستند. مثل: ترس از حضور در جمع، مثل ترس از اماكن عمومي.
از ميان عوامل گوناگون موثر در رشد و پرورش شخصيت اجتماعي دانش‌آموزان كه شامل:
محيط خانواده: مدرسه، گروه همسالان، وسايل ارتباط چشمي است، خانواده و مدرسه اهميت بسزايي دارد كه در اين جا مختصراً به نقش خانواده در مدرسه مي‌پردازيم.


محيط خانواده: اولين و مهمترين واحد اجتماعي كه در رشد اجتماعي دانش‌آموز ايفاي نقش مي‌كند خانواده است.
خانواده همانند پلي است كه دانش‌آموز را به جامعه وصل مي‌كند، بنابراين پل ياد شده بايستي از استحكام عاطفي و شخصيتي برخوردار باشد تا در تند بادهاي هيجانات و اضطراب‌ها نلرزد، اولين تماس‌هاي كودك در خانواده و در ارتباط متقابل با والدين، برادران و خواهران صورت مي‌گيرد، شكي نيست كه مشاهده، تقليد و الگوبرداري از موثرترين شيوه‌هاي يادگيري رفتارهاي اجتماعي در دانش‌آموزان به شمار مي‌رود.
در مورد نقش عوامل خانوادگي موثر بر شخصيت اجتماعي دانش‌آموز محورهاي زير حائز اهميت است:

1- نوع و نحوه برقراري ارتباط والدين با ديگر اعضاي خانواده با دانش‌آموز.
2- تاكيد بر عزت نفس، احترام به خود ديگران در روابط اجتماعي دانش‌آموز.
3- استفاده از بازي‌هاي گروهي.
4- آموزش مهارت‌هاي اجتماعي.
5- رعايت تفاوت‌هاي فردي بين دختران و پسران در يادگيري الگوهاي رفتار اجتماعي.
6- آگاهي والدين از تغيير و تحولات و نيازهاي اجتماعي و فرهنگي جامعه.
يكي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر رشد اجتماعي فرزندان محيط مدرسه مي‌باشد.
محيط مدرسه: آن جايي كه دانش‌آموزان حدوداً 3/1 وقت خود را در محيط مدرسه سپري مي‌كنند، محيط مدرسه بايستي از نظر عاطفي و شخصيتي، همچنين از نظر فيزيكي و امكانات مخصوصاً در سنين پايين و در سنين دبستان شبيه محيط خانواده باشد، چرا كه پايه‌هاي شخصيتي دانش‌آموز در اين سنين بعد از خانواده، مدرسه و گروه همسالان مي‌باشد.

به قلم: صفيه شكوري

 

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :4.4 از 5 امتياز است.


12345
8 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 5501 -1 -1

داستان
رفتارشناسی
تربیت کودکان
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse