مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ جمعه ۲۸ آذر -اِجُّمعَة ٢٦ صفر ١٤٣٦ - Friday December 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  2270   بازدید    تاریخ درج مطلب  14/2/1389    
 
 
خام خواري راه حل چاقي

در بين راه هاي مختلفي که افراد چاق براي حل معضل چندين ساله افزايش وزن خود تجربه مي نمايند، خام خواري و يا گياه خواري است. شايد شما نيز به عنوان يک راه حل آن را تجربه کرده باشيد. خام خواري همانطور که از نام آن پيداست انتخاب غذاها از بين غذاهاي گياهي بطور تقريبا انحصاري است. اين مواد غذايي شامل انواع ميوه، سبزي، مغزها و خشکبار و حبوبات مي باشد. در يک طبقه بندي کلي گياه خواران به دو گروه تقسيم مي شوند:

گروه اول هيچ ماده غذايي غير گياهي حتي شير و تخم مرغ را استفاده نمي کنند که به اين گروه گياه خواران تام يا Vegan گفته مي شود.

گروه دوم: افرادي هستند که از انواع گوشت قرمز و سفيد استفاده نکرده ولي در عين حال از محصولات لبني، تخم مرغ و يا ماهي استفاده مي کنند که اين گروه را گياه خواران نسبي يا Vegetarian مي گويند.

همانطور که مي دانيم بدليل شهرنشيني، زندگي صنعتي و دسترسي فراوان به غذاهاي آماده خيلي از افراد شاغل حجم بالايي از انرژي روزانه خود را از فست فودها که حاوي چربي فراوان مي باشد، بدست مي آورند. بر اساس شواهد متعدد، همين موضوع زمينه چاقي و افزايش وزن بي رويه را فراهم نموده است. بر اين اساس در هنگام اصلاح الگوي تغذيه اي افزايش مصرف ميوه و سبزيجات که حاوي فيبر فراوان مي باشد توسط متخصصين تغذيه مورد توصيه قرار مي گيرد.
نوع افراطي اين توصيه ها همان رژيم گياه خواري خواهد بود. جالب آن که افراد چاق که دچار عوارض چاقي شده اند به يک باره دنبال معجزه اي براي رهايي از مشکل افزايش وزن خود مي گردند و پس از مصرف ميوه و سبزيجات در سبد غذايي سعي مي کنند که گياه خواري را براي تغذيه خود برگزيننند. اما آيا اين روش در کاهش وزن شما موثر است؟ آيا اين روش تامين کننده سلامتي خواهد بود؟

اگر شما از غذاهاي پرچرب و حاوي مواد پروتئيني سرخ شده استفاده مي کنيد، اين طبيعي خواهد بود که با شروع رژيم گيه خواري يک کاهش وزن قابل توجهي را در مرجله اوليه تجربه نماييد. از آنجا که رژيم خام خواري غني از انواع ميوه و سالاد است، لذا نسبت انرژي دريافتي به حجم مواد غذايي خورده شده کم مي باشد. اين بدين معنا است که شما در اين رژيم غذايي مقدار زيادي مواد غذايي را مي جويد در حالي که در مقايسه با ميانگين رژيم متداول در کشورهاي غربي انرژي دريافتي تان به مراتب کمتر مي باشد.

جالب است که بدانيد بدليل حجم بالاي اين گونه مواد غذايي در مقابل محتواي انرژيشان اين نقريبا غير ممکن است که شما براي تامين نياز بدنتان بتوانيد کالري خيلي زيادي را از اين نوع رژيم بدست آوريد و لذا اگر شما اضافه وزن داريد، طبيعي است که با چنين رژيمي غذايي، کاهش وزن سريعي را در پيش خواهيد داشت.

از طرف ديگر به نظر مي آيد که اگرچه مقدار انرژي دريافتي در اين نوع رژيم کمتر مي باشد، مشکل گرسنگي آنطور که تصور مي شود مطرح نخواهد بود، چرا که ميزان بالاي فيبرموجود در اين نوع رژيم، سرعت غذا خوردن را کاهش مي دهد که اين باعث بهبود عملکرد مکانسيم هاي طبيعي احساس سيري در بدن شما مي گردد.
متاسفانه بايد گفت که در بيشتر افراد چاق بدليل سرعت بالاي مصرف مواد غذايي، عملکرد سيستم کنترل اشتها در مغز به نوعي مختل مي باشد چراکه اين افراد احساس سيري مکانيکي دارند . بعبارت ديگر آنها وقتي سير مي شوند که معده شان پر شده باشد . رژيم گياهخواري بدليل سرعت پايين خوردن، حجم بالا و نيز بدليل آزاد شدن آهسته کربوهيدراتهاي موجود در خيلي از موارد در تنظيم اشتها که يک معضل جدي در افراد چاق است، بسيار تاثير گذار خواهد بود.

علي رغم همه تاثيرات مثبت در کاهش وزن، رژيم غذايي صرفا خام خواري ايده مناسبي براي کاهش وزن نيست، براي معمول افراد جامعه اين نوع رژيم به معناي تغيير عظيمي در عادات غذايي شان مي باشد و بررسي ها نشان داده است که اغلب مردم نمي توانند اين تغييرات اساسي را براي مدت طولاني تحمل کنند. علاوه بر اين، اين رژيم يک رژيم متنوع و متعادل نمي باشد چرا که محتواي پروتئين و نشاسته در چنين رژيمي به طور غير قابل انکاري کم خواهد بود و مي تواند منجربه کمبود هاي تغذيه اي بويژه در رابطه با ريز مغذيهاي موجود در پروتئينهاي حيواني از قبيل ويتامين B12 شود.

لذا در پايان بايد توجه نمود که اگرچه رژيم گياه خوراري در مراحل اوليه باعث کاهش سريع وزن خواهد بود ولي کاهش وزن سريع هميشه الگوي خوبي نيست و تقريبا تمام مطالعات در اين زمينه نشان مي دهد که احتمال ماندگاري کاهش وزن آهسته به مراتب بيشتر است. از طرف ديگر در هنگام پخت خيلي از غذاهاي گياهي بويژه فست فودها، روغن فراوان بدان اضافه مي شود لذا شما بدون توجه انرژي فراواني را از اين طريق دريافت مي نماييد که باعث خواهد شد در نهايت مشکل افزايش وزن مجدد را تجربه نماييد.

گردآوري : گروه اينترنتي نيک صالحي

به قلم: دكتر حميدرضا فرشچي

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :2.9 از 5 امتياز است.


12345
18 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 7632 -1 -1

تغذیه
بیماری ها
داروشناسی
سلامت جامعه
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse