مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ فروردين -اِلخَميس ١٦ جمادي الثانيه ١٤٣٥ - Thursday April 2014
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  3547   بازدید    تاریخ درج مطلب  14/3/1389    
 
 
معرفي رشته دندانپزشکي

دندانپزشک به تشخيص و درمان بيماري‌هاي دهان و دندان مي‌پردازد و از همين‌رو شايد بهتر باشد که عنوان اين رشته را دهان‌پزشکي گذاشت.در گذشته دندانپزشکي را مساوي با دندانسازي مي‌دانستند. اما امروزه دندانسازي تنها بخشي از دندانپزشکي است.
رشته دندانپزشکي در مقطع دکتراي عمومي نحوه رعايت بهداشت، پيشگيري و درمان بيماري‌هاي دهان و دندان را آموزش مي‌دهد. دندان‌پزشکي يک علم تخصصي است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوي مهم در سلامت جسم و روح، زيبايي و ادا کردن کلمات تامين مي‌کند. همچنين به ياري اين علم مي‌توان بسياري از بيماري‌ها را در مراحل اوليه شناخت و از پيشرفت آن جلوگيري نمود.

ماهيت :

اين مقطع داراي دو دوره مجزاي ۲ و ۴ ساله است. که در ۲ سال اول دانشجويان واحدهاي علوم پايه مثل بيوشيمي، آناتومي، بافت‌شناسي، فيزيولوژي، ژنتيک، ميکروب‌شناسي و ايمني‌شناسي را مي‌گذرانند و بعد از ۲ سال وارد دوره تخصصي دندانپزشکي شده و دروس اختصاصي خود را در زمينه آسيب‌شناسي فک و دهان، ارتودنسي، اندودنتيکس، پروتزهاي ثابت و اکلوژن، پروتزهاي متحرک و فک و صورت، پريودنتولوژي، ترميمي و مواد دنداني، بيماري‌هاي دهان و دندان، جراحي دهان و فک و صورت، دندانپزشکي کودکان و راديولوژي دهان و فک و صورت مي‌گذرانند. و در نهايت مي‌توانند بيماري‌هاي دهان و دندان را تشخيص داده و در حد يک دندانپزشک عمومي نسبت به درمان آنها اقدام کنند.
عده‌اي دندانپزشکي را با کار عملي و تکنيکي صرف، يکي مي‌دانند در حالي که اگر دانشجوي دندانپزشکي تنها فن و تکنيک اين رشته را فراگرفته اما در علوم پايه ضعيف باشد، در نهايت يک دندانساز خواهد شد يعني چنين فردي کار روي دندان را فراگرفته است اما از علم پزشکي بي‌نصيب مي‌باشد.

آينده شغلي، بازار کار، درآمد:

امروزه در کشور ما نزديک به ۱۲ هزار دندانپزشک وجود دارد و از سوي ديگر سالانه ۱۸ دانشکده دندانپزشکي دولتي و خصوصي موجود در کشور بيش از ۱۰۰۰ دندانپزشک تربيت مي‌کنند. حال سوال اينجاست که آيا براي اين تعداد فارغ‌التحصيل رشته دندانپزشکي فرصت‌هاي کاري وجود دارد؟

دکتر افشار در پاسخ به اين سوال مي‌گويد:

امروزه در کشور ما فرصت‌هاي شغلي براي دندانپزشکان جوان به دو دليل عمده محدودتر شده است که يکي از اين دلايل پيشرفت بهداشت در کشور ماست. يعني خوشبختانه کشور ما نيز مانند ساير کشورهاي جهان در جهت پيشگيري و اهداف بهداشتي حرکت کرده و بسياري از بيماري‌ها را مهار و کنترل کرده است. در نتيجه مردم کمتر به پزشکان و دندانپزشکان مراجعه مي‌کنند.
از سوي ديگر در چند سال اخير رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعيت افزايش يافته است. براي مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازاي هر ۲۵ هزار نفر يک دندانپزشک وجود داشت حال به ازاي هر ۵ يا ۶ هزار نفر يک دندانپزشک وجود دارد. البته ذکر عوامل فوق به معناي آن نيست که هيچ فرصت شغلي براي دندانپزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسياري از شهرستانهاي کشور، ما هنوز شاهد کمبود دندانپزشک هستيم. يعني در حالي که در بعضي از نقاط کشور به ازاي هر ۲ هزار نفر يک دندانپزشک داريم، در نقاط محروم کشورمان به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر يک دندانپزشک وجود دارد.

توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه :

همانطور که در قسمت‌هاي قبل اشاره شد، عدم تسلط بر علوم پايه و زبان انگليسي، دانشجو را از مقولات علمي دور مي‌کند و صرفا به او توانايي انجام کارهاي عملي اين رشته را مي‌دهد.
هرآنچه که يک دانش‌آموز در درس زيست‌شناسي دوره دبيرستان خود فرا مي‌گيرد به نحوي به رشته دندانپزشکي ارتباط دارد بخصوص دو بخش فيزيولوژي و آسيب‌شناسي که دانشجويان دندانپزشکي در دو سال اول تحصيل خود با وسعت و عمق بيشتري نسبت به دوره دبيرستان مطالعه مي‌کنند. همچنين دانشجوي اين رشته بايد از دستهايي ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسياري از کارهاي دندانپزشکي از تراش دندان گرفته تا بازسازي دندان نياز به دست هايي هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهاي ظريف دندانپزشکي را انجام داد.
برخورداري از سلامت کامل جسمي و رواني و قابليت انجام کارهاي بسيار دقيق علمي، عملي، کلينيکي براي داوطلبان اين رشته بسيار ضروري است. خلاقيت و مهارت در کار دست و همچنين برخورداري از خلاقيت و ديد هنري، دانشجو را در انجام کارهاي عملي اين رشته و انجام مهارت‌هاي لازم در پياده کردن آموخته‌هاي آن، کمک بسيار مي‌کند.

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصيل فوق دکترا در رشته‌هاي مختلف دندان‌پزشکي در ايران وجود دارد.

تعداد وعناوين واحدهاي اصلي و اختصاصي:

طول دوره دندان‌پزشکي پنج سال است و درس هاي آن در سه بخش: عمومي، پايه و اختصاصي برنامه‌ريزي شده است که از لحاظ نحوه تعليم و تدريس، به درسهاي نظري، عملي نظري، عملي تقسيم مي‌شود.

اين دوره شامل دو مرحله است:

مرحله اول (۵/۱ سال) : در اين مرحله دانشجويان درس هاي نظري و عملي علوم پايه و عمومي را در دانشگاه (کلاس و آزمايشگاه)‌ مي‌گذرانند.

مرحله دوم (۵/۳ سال) : در اين مرحله دانشجويان درس هاي تخصصي را در دانشگاه (کلاس و بخش هاي کلينيکي) فرا مي‌گيرند و به منظور برخورداري از کارايي آموزشي- درماني، بيشتر اين دوره تحصيلي را در بخش هاي کلينيکي دانشکده و بيمارستان هاي وابسته به ارايه خدمات بهداشتي و درماني مي‌پردازند؛ لازم به تذکر است که گذراندن درس هاي پايه براي ورود به دوره کلينيکي (مرحله دوم) ضروري است.
نظام آموزشي مطابق آيين‌نامه مصوب شوراي عالي برنامه‌ريزي است و هر واحد درس نظري ۱۷ ساعت و هر واحد درس عملي ۳۴ ساعت است. کل واحدهاي درسي اين دوره ۲۰۳ واحد است.

درس هاي پايه

درس هاي پايه به درس هايي گفته مي‌شوند که زمينه‌ساز ورود دانشجو به درسهاي اصلي و تخصصي و فراگيري آنهايند. در اين رشته درس هاي پايه جمعا به تعداد ۴۳ واحد درسي است که عبارتند از: فيزيک پزشکي، بيوشيمي، بافت‌شناسي انساني، جنين‌شناسي، تشريح، ژنتيک انساني، ميکروب ‌شناسي، ايمني شناسي، فيزيولوژي، روان‌ شناسي عمومي، آسيب‌ شناسي عمومي.

درس هاي اختصاصي

درسهاي تخصصي به درس هايي گفته مي‌شود که اطلاعات و آگاهي هاي لازم را درباره رشته تخصصي به دانشجو داده، او را با مفاهيم تخصصي و عمده رشته مورد نظر آشنا مي‌کند و آموزش هاي لازم را به او مي‌دهند.
در رشته دندان‌پزشکي درس هاي تخصصي عبارتند از: کالبدشناسي و مرفولوژي دندان، زبان خارجي اختصاصي، جنين و بافت‌شناسي فک و دهان، آسيب‌شناسي دهان، ارتودنسي، اندودنتيکس، بيماري هاي دهان و تشخيص، بيولوژي دهان، پريودنتولوژي، دندان‌پزشکي ترميمي (پروتز متحرک پارسيل، پروتز ثابت، پروتز کامل) جراحي دهان و فک و صورت، دندان‌پزشکي کودکان، راديولوژي دهان، گوش و حلق و بيني، نظام پزشکي و طب قانوني، بهداشت عمومي و اکولوژي، بهداشت محيط زيست، دندان‌پزشکي مجتمعي، بيماري هاي رواني، بيماري هاي دروني، فارماکولوژي، بهداشت دهان و تغذيه و ندان‌پزشکي پيشگيري مواد دنداني و پايان‌نامه (رساله)‌.

خلاصه‌اي از مطالب مطرح شده بعضي از درس هاي تخصصي الزامي:

اندودنتيکس: مطالب اين درس شامل بررسي اتيولوژي، تشخيص، پيشگيري و درمان بيماري هاي پالپي و بافت هاي نگهدارنده دندان‌ناشي از ضايعات پالپ به منظور حفظ سلامت و نگهداري دندان هاي طبيعي است.

بيماري هاي دهان و تشخيص : در درس بيماري هاي دهان و تشخيص، به شناسايي، تشخيص کلينيکي و پاراکلينيکي ضايعات حفره دهان و درمان ضايعات مخاطي آن و ارتباط آن با ساير بيماري هاي بدن پرداخته مي‌شود.

پروتزهاي دنداني: در اين درس در ارتباط با مسايل ترميمي و بازسازي دستگاه جونده (دندانها و ساختمان مجاور کناري صورت) از طريق پروتزهاي ثابت، متحرک (پارسيل و کامل) و فک و صورت بحث مي‌شود. همچنين مسايل مربوط به اصول اکلوژن در اين رشته مورد تدريس علمي عملي قرار مي‌گيرد.

راديولوژي: درس راديولوژي يکي از درس هاي دندان‌پزشکي و از علوم اساسي جهت دستيابي و شناسايي حالات طبيعي و غيرطبيعي استخوان فکها و دندان ها مي‌باشد.

دندان‌پزشکي کودکان: درس دندان‌ پزشکي کودکان، قسمتي از درس هاي دندان ‌پزشکي است که شامل : تشخيص، پيشگيري و درمان بيماري‌ دهان و دندان کودکان، معلولان و معلولان ذهني و شناسايي رابطه آن با سلامت عمومي آنها مي‌باشد.

دندان‌پزشکي ترميمي : اين درس شامل بررسي اتيولوژي، تشخيص، پيشگيري و درمان و ترميم ضايعات بافتهاي سخت دنداني به منظور حفظ سلامت و زيبايي دندانهاي طبيعي و بافتهاي نگه‌دارنده آنهاست.

رشته ‌هاي مشابه و نزديک به اين رشته :

وجوه مشترک علمي وسيعي که اين رشته با رشته پزشکي دارد، به دندان‌پزشک اين مهارت را مي‌دهد تا با شناخت همه جانبه ساختمان بدن و فيزيوپاتولوژي آن خدمات و درمان‌هاي لازم را در راستاي تخصصي خود ارايه دهد.

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :4.3 از 5 امتياز است.


12345
50 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 8512 -1 -1

کامپیوتر
هوافضا
صنایع الکترونیکی
نجوم
مقالات عمومي
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse